Beethoven maakte zijn entree als componist in het iconische Wenen met onder meer zijn Eerste Pianoconcerto. Tijdens de première in 1795 zat hij zelf aan het klavier, niet alleen omdat hij toen al naam had gemaakt als pianovirtuoos, maar ook omdat zijn composities voor collega-pianisten technisch te moeilijk bleken.

Het feestelijke werk toont nog heel duidelijk de invloed van Mozart en Haydn, maar de persoonlijkheid van de wilde haardos sprankelt toch al door de conventies heen.

In de 18de eeuw sloeg het science-fiction verhaal Il mondo della luna erg aan, maar toch bleef Haydns opera na de eerste uitvoering onder het stof liggen. Anders verging het zijn vele missen, waarvan deze Schöpfungsmesse de voorlaatste was. De schande om zijn recycleren van een duet uit Die Schöpfung is intussen al lang vergeten – wat blijft is de heldere, uitbundige klank van de grootmeester die Haydn altijd zal blijven.

Joseph Haydn – Il mondo della luna, Hob. 28/7 (overture)
Ludwig van Beethoven – Klavierkonzert Nr. 1 in C-Dur, op. 15
Joseph Haydn – Schöpfungsmesse in B-Dur, Hob. 22/13