Stilte is de mooiste klank. Daarna komt de stem.

Sinds 1937 is het Vlaams Radiokoor een referentie voor vocale muziek in Vlaanderen en Europa. De stem is de ultieme vertolker van onze emoties, en het Vlaams Radiokoor is een van haar grootste ambassadeurs.

Sinds seizoen 19-20 heeft Bart Van Reyn de leiding over het Radiokoor als muziekdirecteur. De gedeelde passie voor barok en hedendaags repertoire, het geloof in de stem als ultieme vertolker van onze emoties, en het streven om ons vocaal erfgoed toegankelijk te maken voor zangers en publiek zijn wat ensemble en dirigent verbindt.

muziekdirecteur

Bart Van Reyn

Bart Van Reyn is sinds seizoen 19-20 muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor. Zijn dynamische aanpak, doorgedreven kennis van het repertoire en grote passie voor het métier sluiten perfect aan bij DNA van het Radiokoor. Samen zullen ze het rijke vocale verleden eren en levend houden door vandaag te werken aan de geschiedenis van morgen: als radar voor nieuwe muzikale en maatschappelijke tendensen, als bewaarder en behoeder van ons vocale erfgoed.

vocal fabric

Zang laten leven. Mensen laten voelen. Stemmen laten groeien.

Eerst en vooral zijn er de Vocal Fabric producties – het laboratorium van het Radiokoor. Vocal Fabric brengt concerten die de grenzen van vocale muziek aftasten, confronterend, eigenzinnig en non-conformistisch. Met grote gastvrijheid en een intense beleving als leidraad brengen we de mensen op het podium en in de zaal samen: vocale harmonie is het bewijs dat mensen samen mooier zijn dan alleen. Tijdens deze concerten zijn stemartiesten en publiek even verenigd door een emotionele band: tijdelijk en vluchtig, maar de indruk is permanent – als een tatoeage op de ziel.

concerten

Atelier

Tous ensemble; daar geloven we in. Want het Radiokoor is ook en vooral een levend portaal voor repertoire, kennis, ervaring en stemmen. Het maakt ons vocaal erfgoed toegankelijk voor zangers en publiek, en investeert tegelijk in de creatie van nieuw stemwerk. Zo voedt het koor amateurs en professionals met programma, techniek en expertise.

Zo houdt het Vlaams Radiokoor, samen met Brussels Philharmonic , vanuit de historische thuishaven Flagey in bruisend Brussel het rijke verleden levend en brengt het nieuwe muziek en muziekvormen naar het publiek.

ensembles

Grote symfonische orkesten of kleine formaties, met deze muzikale bondgenoten vergroten we ons bereik – letterlijk en figuurlijk, want veel van deze ensembles zijn Europees.

Dankzij de geroemde interpretatie en creatieve uitvoering is het Vlaams Radiokoor een graag geziene partner voor vele andere ensembles. Het koor werkt dan ook regelmatig samen met gerenommeerde binnen- en buitenlandse instrumentale ensembles zoals Brussels Philharmonic, het Orchestre de chambre de Paris, Il Gardellino, I SOLISTI, Les Siècles, het Radio Filharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest.

discografie

Het Vlaams Radiokoor dankt zijn internationale reputatie onder meer aan de vele opnames die het maakt. De geroemde veelzijdigheid van het koor komt helemaal tot zijn recht in de uiteenlopende discografie die het koor intussen opbouwde.

ontdek al onze opnames
Händel: Dixit Dominus