Nieuws

08.03.2018

Kaija Saariaho in de kijker

Ter gelegenheid van de internationale vrouwendag vestigen we onze aandacht op een componiste die ons na aan het hart ligt.


© Priska Ketterer

Ter gelegenheid van de internationale vrouwendag nemen we vandaag even de tijd om onze aandacht te vestigen op een componiste die ons na aan het hart ligt. De Finse Kaija Saariaho is een naam die voor menig muziekliefhebber bekend klinkt. Vrijdag brengen we haar poëtische werk Nuits, Adieux in de voorstelling Time Is Endless.

Kaija Saariaho (°1952) kent een indrukwekkende studieloopbaan, die haar van Helsinki naar Freiburg brengt en later zelfs naar Parijs, waar ze momenteel nog steeds verblijft. Deze nieuwe horizonten hadden een grote invloed op haar composities. Dat wordt meteen duidelijk wanneer we haar vroege werken vergelijken met haar huidige composities. Eén van haar grootste muzikale verschuivingen komt voort uit haar blootstelling aan het spectralisme van Tristan Murail en Gerard Grisey tijdens de Darmstadt Summer Courses in 1980. Een moment dat een grote invloed heeft op haar artistieke oriëntatie en haar in 1982 naar Parijs leidt, waar ze zich specialiseert in het gebruik van een computer in het compositieproces.

Na de computer toe te voegen aan haar werkproces, begint ook de rol van elektronica een steeds belangrijkere plaats te spelen in haar muziek. Deze vindt zijn weg naar Saariaho in 1984, wanneer ze voor het eerst samenwerkt met Jean-Baptiste Barrière, een componist en computerwetenschapper die later ook haar echtgenoot zou worden.

Op vrijdag 9 maart brengt het Vlaams Radio Koor Saariaho’s werk Nuits, Adieux, een werk vol spanning en ontspanning, chaos en orde. Gebaseerd op gedichten van Jacques Roubaud en Honoré de Balzac brengt ze een verhaal gaande van de nachtelijke schoonheid tot een trieste vaarwel. Een onvergetelijke ervaring. Ontdek de muziek van Saariaho tijdens Time Is Endless op vrijdag 9 maart in Flagey.

Time Is Endless: visueel vertaald door Pim Heerkens en Jochem van Laarhoven