Dirk Brossé is een veelzijdig componist en een gerespecteerd dirigent op zowel de nationale als internationale muziekscène. Momenteel is hij Music Director van The Chamber Orchestra of Philadelphia, muziek directeur van het Filmfestival Gent, en Music Director en principal conductor van de Star Wars in Concert World Tour.

Dirk Brossé (°1960, Gent) is een veelzijdig componist en een gerespecteerd dirigent op de internationale muziekscène. Momenteel is hij Music Director van The Chamber Orchestra of Philadelphia, muziek directeur van het Filmfestival Gent, en Music Director en principal conductor van de Star Wars in Concert World Tour.

Brossé dirigeert regelmatig alle Belgische orkesten, en vele internationale toporkesten zoals The London Symphony Orchestra, l’Orchestre de la Suisse Romande, The Philharmonic Orchestra of Shanghai, The Vancouver Opera, het KBS Symphony Orchestra van Zuid-Korea, l’Orchestre de l’Opéra de Lyon, The World Symphony Orchestra Japan, City of Birmingham Symphony Orchestra, Camerata St. Petersburg, Hong Kong Philharmonic Orchestra, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Nationale Orkesten van Venezuela en Ecuador. In 2008 maakte hij zijn debuut in de Royal Albert Hall in London met de London Symphony Orchestra, en in 2016 in de Carnegie Hall te New York.

Brossé werkte nauw samen met artiesten zoals José Van Dam, Philip Webb, Claron McFadden, Julian Lloyd Webber, Sabine Meyer, Alison Balsom, Salvatore Accardo, John Williams, Toots Thielemans, Hans Zimmer, Emma Thompson, Kenneth Branagh, Mel Brooks, Sinead O’ Connor, Cristina Branco, Michel Legrand, Youssou N’Dour en Marcel Khalifé en met schrijvers Seth Gaaikema, Alard Blom, Stefan Perceval, Didier Van Cauwelaert en Nobelprijswinnaar literatuur Gabriel Garcia Marquez.

Daarnaast componeert Dirk Brossé muziek voor theater en film. De bekendste soundtracks zijn Koko Flanel; Licht; de Kavijaks en Daens (Academy Award Nominatie 1993) van Stijn Coninx; Knetter van Martin Koolhoven, Singularity van Roland Joffé en de stille film Visages d’Enfants van Jacques Feyder uit 1925. Voor zijn muziek voor de BBC/HBO serie Parade’s End werd hij genomineerd voor een befaamde Emmy Award.

Dirk Brossé kreeg de titel Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen en ontving de Gouden Erepenning van het Vlaams Parlement. Hij kreeg talrijke onderscheidingen waaronder de Achille Van Ackerprijs. Hij is Advisory Board Member van de onafhankelijke Think Tank Itinera Institute.

Eind 2010 verscheen de 6 cd-‘Dirk Brossé, a portrait in Music’ bij EMI Classics.