“avec Niquet, la musique avance, sonne et brille”
- la libre

Hervé Niquet kreeg de smaak voor oude partituren te pakken tijdens zijn opleiding. De zoektocht naar onbekende parels in het repertoire is sindsdien de rode draad doorheen zijn carrière. Hervé Niquet studeerde niet alleen klavecimbel, piano en orgel, maar ook zang, compositie en directie. Hij benadert het métier van muzikant met een onderzoekende geest, en wil terug naar de oorsprong van de muziek om zo de conventies en gebruiken te overstijgen.

De ervaring die hij bij enkele grote barokke ensembles opdeed, legde de kiem voor de speciale band die hij ontwikkelde met het Franse ‘Grand Motet’ van de 17de en 18de eeuw. Zijn grote wens om dit onbekende repertoire nieuw leven in te blazen resulteerde in 1987 in de oprichting van Le Concert Spirituel. In twintig jaar tijd groeide dit ensemble uit tot dé referentie op het gebied van barokmuziek.

Vanuit diezelfde geest, en vertrekkende van het principe dat er doorheen de eeuwen slechts één ‘Franse muziek’ bestaat, leidt Hervé Niquet verschillende prestigieuze orkesten waarmee hij het bekende en minder bekende repertoire uit de 19de en 20ste eeuw verkent. Zijn pioniersgeest bracht hem in 2009 bij de deelname aan de oprichting van het Palazzetto Bru Zane – Centre de musique romantique française – in Venetië. Dit leidde onder meer tot een prestigieus project in samenwerking met Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor: een cd-collectie rond de muziek van de Prix de Rome met zelden uitgevoerde of onbekende werken van Claude Debussy, Camille Saint-Saëns, Gustave Charpentier, Max d’Ollone en Paul Dukas, alsook opera’s van Victorin Joncières en Félicien David (ECHO Klassik 2016).

Hervé Niquet is Chevalier de l’Ordre National du Mérite en Officier des Arts et Lettres.

Hervé Niquet was tussen 2011 en 2019 chef-dirigent bij het Vlaams Radio Koor