Kristjan Järvi ademt muziek en is actief als dirigent, producer, componist en arrangeur. Als creatieve ondernemer en vernieuwer heeft hij daarnaast ook zijn eigen productiehuis: Sunbeam Productions. Als dirigent staat hij regelmatig op de grote podia en dirigeert hij een brede waaier aan repertoire, van de grote klassiekers van Wagner en Tchaikovsky tot aan de muziek van Steve Reich en Radiohead.

“Kristjan Järvi has earned a reputation as one of the canniest, and most innovative, programmers on the classical scene”
- reuters

Kristjan Järvi ontwikkelde zijn eigen unieke sound met zijn classical-hip-hop-jazz gezelschap Absolute Ensemble in New York, met Baltic Sea Philharmonic, en met de huisband van Sunbeam: Nordi Pulse. Samen met zijn team bij Sunbeam Productions tilt hij expressie naar een hoger niveau en creëert hij een nieuw paradigma voor multi-zintuiglijke uitvoeringen en ervaringen. Sinds de oprichting van Sunbeam, heeft het huis al verschillende concertshows gemaakt, onder meer: Waterworks (2017/2018), Absolute Club met Francesco Tristano, Nordic Pulse (2018) en Midnight Sun (2019). De Midnight Sun Tour werd afgesloten in de Elbphilharmonie in Hamburg.

Kristjan Järvi werkt regelmatig samen met internationale en creatieve persoonlijkheden uit de kunst-, muziek- en filmwereld. Zo componeerde hij bijvoorbeeld de muziek voor de bejubelde serie Babylon Berlin van Tom Tykwer.

Kristjan Järvi heeft meer dan 60 albums op zijn naam staan, gaande van Hollywood soundtracks - Cloud Atlas, Sense 8 (beide producties van de zussen Wachowski die ook The Matrix maakten), A Hologram for the King (Tom Tykwer) - tot bekroonde albums op Sony Classical en Chandos, en zijn reeks The Kristjan Järvi Sound Project. Naast zijn eigen producties, werkt hij ook regelmatig samen met uiteenlopende artiesten onder wie MUM, Bryce Dessner (The National), Hauschka, Robot Koch en Max Richter, en is hij te zien in de Amazon Prime documentaire Bastille Re-Orchestrated. Eind 2020 richtte Kristjan een nieuw platenlabel op: nEscapes. Naast een online muziekaanbod brengt het label ook het nieuwe luisterformat nEscapes Lounges.

Kristjan Järvi staat als componist en producer onder exclusief contract bij Modern Recordings van BMG Music. Zijn meest recente album is Nordic Escapes. Als gepassioneerd producer arrangeerde en produceerde hij ook albums voor onder anderen Max Richter en Robot Koch.

Kristjan Järvi werd geboren in Estland en emigreerde als kind naar de Verenigde Staten waar hij opgroeide in New York City. Hij stamt uit een familie van grote dirigenten: zijn vader Neeme Järvi en zijn oudere broer Paavo Järvi dirigeren de beroemdste orkesten ter wereld. In 2015 verhuisde Kristjan zijn uitvalsbasis naar Tallinn, de hoofdstad van Estland.

Lees meer over Kristjan Järvi

concerten met Kristjan Järvi