Cffor: jeroen d'hoe & nicolas de cock

Vandaag de dag blijft Brussels Philharmonic ‘true to its roots’ en brengt het een veelzijdig en divers repertoire. Met nog steeds die duidelijke focus op symfonische muziek van vandaag én morgen: muziekdirecteur Stéphane Denève lanceerde samen met het orkest het nieuwe platform CffOR rond symfonische composities vanaf 2000.

Op 16 november spelen Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor On The Run uit Songs for the Crossing van Jeroen D'hoe (°1968). Vorig seizoen brachten Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor de volledige liedcyclus - gebaseerd op teksten van Stefan Hertmans - in wereldpremière in Flagey. Bekijk de aftermovie van de wereldpremière (15 december 2017). Ook op het programma In Flanders Fields van Nicolas De Cock (°1979). “Bij het componeren van de muziek wilde ik vooral het gevoel van verdriet en eenzaamheid, maar ook van strijdlust in de verf zetten.”

jeroen d'hoe • songs for the crossing: ii. on the run

“Stefan heeft op basis van zijn boek vier gedichten geschreven waarin hij enkele oorlogsscènes tot leven brengt. Deze teksten vormden de basis voor vier liederen uit de compositie. Maar tijdens ons gesprek kwam ook de huidige migratieproblematiek ter sprake, een onderwerp dat zowel Stefan als ik graag wilden aansnijden. Zo kwamen we tot een tweeluik, waarin we de beruchte oversteek van de IJzer destijds koppelen aan de oversteek van de Middellandse Zee door vluchtelingen van vandaag. We wilden bewust geen ‘stoffige’ kroniek: dit werk is tegelijkertijd een herdenking én een actualisering.”

nicolas de cock • in flanders fields

"Bij het componeren van de muziek voor In Flanders Fields wilde ik vooral het gevoel van verdriet, eenzaamheid
maar ook van strijdlust in de verf zetten. John McCrae balanceert in het gedicht tussen hoop en wanhoop, troost en pijn. Die tegengestelde gevoelens inspireerden de muzikale taal van de compositie. Nu eens hard en doordringend, dan weer gloedvol en zalvend. De muziek neemt de luisteraar mee op een emotionele reis. In het begin overheerst de eenzaamheid die snel plaats maakt voor opstandigheid en strijdlust. Uiteindelijk ebt de woede weg en maakt plaats voor troost en aanvaarding."