Antonio Vivaldi, Concerto in re minore per 2 oboi, archi e continuo, RV 535
Georg Friedrich Händel, The ways of Zion do mourn. Funeral Anthem for Queen Caroline, HWV 264

------

Westminster Abbey, december 1737: de Britse natie rouwt om hun geliefde Queen Caroline, gemalin van King George II. De muzikale Queen Caroline had een grote interesse in kunst, en was ruim 30 jaar lang vriend en beschermvrouw van G. F. Händel.

Het was dan ook Händel die de opdracht kreeg om een eerbetoon aan de overleden koningin te componeren. Het werd een grootse hommage in de vorm van een 50 minuten durende anthem voor koor en orkest, bij de begrafenis uitgevoerd met 140 musici. Het werk viel erg in de smaak, en werd na de dienst omschreven als ‘the finest cruel touching thing that ever was heard’.

Het werd een erg diepgaand en persoonlijk werk, waarin het grote barokke gebaar niet geschuwd werd: tranen rollen door de partituur en wanhopige uitroepen weerklinken in het koor.

De prachtige muziek van Händel krijgt goed gezelschap tijdens dit concert: met beelden uit de collectie schitterende houtsneden van het Museum Plantin-Moretus creëerden An Eisendrath (Studio Anorak) & Tommy Rombouts (Tonijn) bij elk deel een animatie die op groot scherm getoond wordt.

------

livestream van het concert op 8 oktober 2020 in Flagey.
in samenwerking met Evil Penguin TV.

ontdek meer

podcast

Bart Van Reyn vertelt over Händel: Funeral Anthem for Queen Caroline

beluister de podcast

programmaboek

Het programmaboek hoe jij ze wil: om thuis te printen of in een versie om in de concertzaal te lezen.

download het programmaboek

händel

Lees de Bijbelse teksten die Händel gebruikte voor het Funeral Anthem for Queen Caroline.

download gezongen tekst

video

Neem een kijkje in het huis in Händels huis in Londen, waar hij woonde en ook stierf.

bekijk de video

livestream

Volg dit concert 21:00 vanuit jouw eigen huiskamer dankzij de livestream op Evil Penguin TV, Facebook & onze website.

livestream op facebook

lees ook