Snuif even de sfeer op in de vertrekhal van Zaventem wanneer het Vlaams Radiokoor zich klaarmaakt voor hun vlucht naar Genève.

Ontmoet 'kapitein' Rik Deryckere

Zondagmiddag 1 mei, een dag vol arbeidsvreugde voor regisseur Rik Deryckere. Met klembord, pen en een brede glimlach verwelkomt deze kapitein van het Vlaams Radiokoor zijn collega's in de rumoerige vertrekhal van Zaventem. Stukje bij beetje stromen de koorleden binnen. “We zijn ruim op tijd, want als je met een groep van 30 mensen reist, doe je er goed aan alles dubbel te checken", deelt hij mee terwijl hij met een pen om zijn reismap tikt.

Knuffels, schouderklopjes, wat vocale opwarming. Het gezelschap is in de stemming! Het lijkt bijna op een flashmob. Ook wereldster en Vlaamse nachtegaal sopraan Hendrickje Van Kerckhove is van de partij. Regisseur Rik vinkt de namen af op zijn checklist en vraagt of iedereen de juiste reisdocumenten bij zich heeft en niets vergeten is. De groep is compleet en artistiek directeur Alain De Ley geeft zijn go! Iedereen is opgetogen, want na twee woelige jaren kan het Vlaams Radiokoor eindelijk weer op buitenlandse tournee.

Het koor gaat op reis en neemt mee?

Aan de check-in balie controleert de vriendelijke Brussels Airlines staff alle documenten en zet de bagage op de band. "Wat zit er in zo’n koffer?", vraagt een medepassagier nieuwsgierig. "Naast de casual smart outfit voor de repetitiedag, heeft iedereen ook zijn of haar concertkledij ingepakt" antwoordt een fiere zanger. “De hoofdkleur is zwart: voor de heren betekent dat een hemd, een das en een broek en wij, de dames, gaan voor een lange, losse broek, jurk of rok,” voegt een zangeres aan het antwoord toe.

De sfeer in de groep is uitgelaten. Niemand hoeft zich zorgen te maken, kapitein Rik heeft zoals altijd alles goed onder de controle. Hij geniet van het vertrouwen van cast en crew. "Er zijn geen individuele tickets en de pre-seating is al gebeurd door het reisagentschap. We zitten uiteraard samen. De rest van de info volgt ter plaatse," roept Rik doorheen het wandelpad richting de gate. Wie goed oplet kan het Vlaams Radiokoor er zo uitpikken. Bij de meesten puilt uit de handbagage een grote witte kaft: het originele partituur voor de concertavond!

l’Orchestre de chambre de Genève verwelkomt het Vlaams Radiokoor

Overmorgen woensdag 3 mei 2022 voert het Vlaams Radiokoor, samen met sopraan Hendrickje Van Kerckhove, bariton Jean-Christophe Lanièce, tenor Alvaro Zambrano en l’Orchestre de chambre de Genève, onder leiding van dirigent Jan Willem de Vriend, C.P.E. Bach’s Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu uit in de opmerkelijke Sint-Pieterskathedraal van Genève.

Helaas geen streaming mogelijk, maar ontdek gerust Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Passacaille Records.