De Schotse componist James MacMillan wordt 60 op 16 juli! Reden genoeg voor een feestje: beleef MacMillan's Miserere en Seven Angels met de componist zelf op de bok op een unieke locatie - de Basiliek van Koekelberg - voor maar de helft van de prijs! Zin in symfonisch? Brussels Philharmonic brengt het Larghetto for orchestra van MacMillan live in de concertzaal tijdens het concert Mahler 5.

Promocode: JAMES60

• promocode volledig in hoofdletters
  • Seven Angels in de Basiliek van Koekelberg, 22 november
    direct bestellen
  • Mahler 5 in Flagey, 6 september

direct bestellen

geldig vanaf 16 juli tot 22 juli (23:59)

“How do we characterise the phenomenal concert given on Saturday night by the BBC SSO, with a string of premieres, all conducted by the man himself? The night featured music that was beguiling, intriguing, poignant, hilarious, electrifyingly exciting, challenging and, for those who know a little about MacMillan's music, comprehensively revelatory.”
- herald

60 jaar componist

2019 is een feestjaar voor Sir James MacMillan: op zijn 60ste verjaardag hoort hij ontegensprekelijk tot de wereldtop van hedendaagse componisten. Zijn catalogus omvat intussen vier (en de vijfde komt er aan) symfonieën, concerti voor bijna elk instrument, een pak vocale muziek. En niet alleen wordt zijn werk vaak uitgevoerd, de nieuwe opdrachten blijven ook komen. Toch ziet hij – ondanks zijn diepe geloof – geen Goddelijke hand in zijn succes: “Mijn creatieve parcours volgt geen uitgetekend plan – het is meer een vallen en opstaan, een constante strijd met valse starten en doodlopende ideeën.”

Wat is dan wel het geheim achter zijn succes? Waarom raakt zijn muziek zo’n gevoelige snaar bij zoveel mensen? MacMillan zelf blijft er bescheiden onder – maar het feit dat hij een devoot Christen is, en dat niet onder stoelen of banken steekt, speelt volgens hem een grote rol: “We leven in een complexe tijd, waarin mensen gefascineerd zijn door religie. En net de meest onverklaarbare aspecten van het Christelijke geloof lijken het meest tot de verbeelding te spreken.”

De laatste jaren is MacMillan zich meer en meer gaan verdiepen in vocale muziek, en dan vooral a capella. “Een van de meest opmerkelijke evoluties die ik de voorbije jaren heb gezien, is de komst van ongelooflijk goede professionele koren, die het muzikale landschap zonder meer veranderd hebben – net als het leven en werk van vele componisten. Veertig jaar geleden werd componeren voor koor amper overwogen: instrumentale muziek beheerste het modernisme. Maar dat is veranderd, en vocale muziek toont zoveel kracht en impact dat het mensen weer massaal samenbrengt.”