Sir James MacMillan viert in 2019 zijn 60ste verjaardag. De tot de wereldtop behorende componist en dirigent komt in november naar België voor een bijzondere concertreeks met het Vlaams Radiokoor, waarin hij zijn eigen muziek zal dirigeren. Speciaal voor deze concerten creëerde fotograaf en sound designer Stef Van Alsenoy soundscapes en wolkensequenties. Het visuele en vocale spektakel kan al zittend of liggend, in zetels, op stoelen of gewoon onderuit gezakt worden ervaren tijdens de concertreeks Seven Angels.

Geflankeerd door twee Miserere’s – het iconische van Allegri en de hedendaagse versie van MacMillan – laat componist en dirigent James MacMillan zijn Zeven Engelen van de Apocalyps los in zijn nieuwe compositie Seven Angels: een theatraal werk in zeven episodes met een uitdagende koorpartij en vreemde instrumenten zoals de sjofar, een ramshoorn. Het Vlaams Radiokoor nodigt het publiek uit om kriskras rond het koor te zitten of te liggen, in zetels, op stoelen of gewoon onderuit gezakt: wat voor jou de beste manier is om van dit visuele en vocale spektakel te genieten.

akoestisch decor

Om deze intense muzikale ervaring compleet te maken, voegt het Vlaams Radiokoor soundscapes en beelden van Stef Van Alsenoy toe. De fotograaf en sound designer maakte hiervoor speciale opnames met het Radiokoor: “Ik nam de vier stemgroepen eerst apart op. Die lagen zijn dan bewerkt, vertraagd en opnieuw samengesteld tot een continue, evoluerende surround soundscape die heel duidelijk de klankkleur van het koor draagt. Het is een trage klankwolk die achterblijft lang nadat de muziek is weggeëbd. De soundscape is dus niet bedoeld als een nieuw muziekstuk, wel als een akoestisch decor dat naadloos aansluit bij de werken die het koor zingt.”

“De soundscape is niet bedoeld als een nieuw muziekstuk, wel als een akoestisch decor dat naadloos aansluit bij de werken die het koor zingt.”
- stef van alsenoy

wolken & klanken

De muzikale wolken krijgen ook een visuele vertaling: Van Alsenoy heeft wolkenbeelden gemaakt die dankzij grote ledschermen visueel geïntegreerd worden met de zangers van het Radiokoor. De wolken die hij toont zijn een volwaardig deel van het concert: “De drie werken van dit programma zijn erg verschillend – de contemplatieve Miserere’s van Allegri en MacMillan staan in fel contrast met de eclectische, bij momenten overweldigende klanklandschappen van Seven Angels. De keuze van de wolkensequenties bij elk werk is dan ook sterk bepaald door dat diverse klanklandschap. Trage en brede altocumulus wolken voor het Miserere; ijle minimalistische cirruswolken, vreemde lenticularis bergwolken en dreigende monsoon bij Seven Angels,” vertelt Stef Van Alsenoy.

www.stefvanalsenoy.com