Ruim 250 jaar muziekgeschiedenis samengebald in een tijdloos en universeel programma: van weemoedige gebeden tot jubelende lofzangen, van vroege barok tot late romantiek - van Schütz tot Brahms.
De expressieve muziek van Heinrich Schütz, een van de belangrijkste Duitse componisten van de 17de eeuw en een voorloper van Johann Sebastian Bach, kronkelt als rode draad doorheen het programma. Hij opent deze muzikale tijdreis met intieme klanken, zacht en teder - muziek die geloof en hoop ademt, gedragen door pure stemmen.
“Schütz, bekend om zijn expressieve tekstverklanking en diep doorvoelde religieuze werken, vormde een brug tussen de Italiaanse stijl van Monteverdi en de Duitse lutherse traditie - en zijn invloed reikt helemaal tot in de romantiek.” - Bart Van Reyn
‘Wees niet bang’, klinkt het bemoedigend in Johann Christoph Bachs Fürchte dich nicht, dat de luisteraar omarmt vol kracht en emoties - net als het tijdloze Komm, Jesu, komm van de grote Johann Sebastian Bach: muziek als een warm verkwikkend bad. Maar de wereld draait door, de tijden veranderen, en Felix Mendelssohn vraagt zich af: ‘Warum toben die Heiden?’. Johannes Brahms rondt het programma af, met een perspectief op de toekomst en een stem vol kracht en bezinning. Deze reis over de eeuwen heen toont muziek die niet vervaagt maar voortbestaat.
Programma
Heinrich Schütz
Quid commisisti, SWV 56
Stehe auf, meine Freundin, SWV 498
Mit dem Amphion zwar, SWV 501
O lieber Herre Gott, SWV 381
Johann Christoph Bach
Fürchte dich nicht, JCB9
Johann Sebastian Bach
Komm Jesu, komm, BWV 229
Felix Mendelssohn
Warum toben die Heiden, op. 78
Johannes Brahms
Fest- und Gedenksprüche, op. 109