Ein menschliches Requiem: het Vlaams Radiokoor nam deze "aangrijpende ode aan het leven in al zijn broosheid" op in januari 2021, in volledige covid-periode met mondmaskers en vanop afstand...

Dirigent Bart Van Reyn wist ondanks deze restricties met de zangers van het Radiokoor een schitterende ensembleklank te bekomen. Het verfijnde pianospel van duo Jan Michiels en Inge Spinette maakt, samen met de vertolkingen van solisten Sarah Wegener en Thomas Oliemans, het geheel af.

ontdek Ein menschliches Requiem nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Evil Penguin Classic.

“met een pakkende vertolking, waaruit vooral een indrukwekkende ensemblekracht spreekt, weet het Vlaams Radiokoor het humane karakter bloot te leggen”
- de standaard

Er is geen ander requiem dat meer troost brengt dan Ein menschliches Requiem van Brahms.

De dood van zijn moeder en zijn goede vriend Robert Schumann tekende Brahms - maar zorgden ook voor één van zijn mooiste werken. Gebogen over zijn schrijftafel, vol verdriet om zijn verlies, wilde Brahms toch muziek schrijven die houvast zou bieden: hoop voor de nabestaanden, troost voor de levenden - en geen sombere treurmars voor de doden.

De monumentale compositie voor orkest en koor die Ein deutsches Requiem uiteindelijk werd, staat ver van dat intieme begin. Maar Brahms vergat zijn opzet niet: hij maakte zelf een versie voor 4-handig piano, soli en koor: transparant, intiem, kleurrijk en vooral heel persoonlijk.

indrukwekkende ensemblekracht

Het Vlaams Radiokoor olv Bart Van Reyn zorgt voor een indrukwekkende ensemblekracht, sopraan Sarah Wegener voegt een zwevende zanglijn toe, terwijl bariton Thomas Oliemans blijk geeft van passie en kwetsbaarheid. Jan Michiels en Inge Spinette nemen de 4-handige piano partij voor hun rekening, en Jan Michiels laat ons tijdens Schumann's Kinderszenen wegdromen naar onze eigen kindertijd.

Ontdek Ein menschliches Requiem nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Evil Penguin Classic.

“Let op de speelsheid van Schumanns Kinderszenen, vervlochten tussen het Requiem – wat Brahms’ beoogde troost accentueert.”
- de standaard

Op zoek naar de mens Brahms, worden tussen de delen van het Requiem herinneringen aan zijn kindertijd en goede vriend Schumann geplaatst. Die laatste bundelde in Kinderszenen verschillende kleinere werkjes die hem nauw aan het hart lagen, en waarin hij zelf vol heimwee terugdacht aan zijn eigen kindertijd.