A Cathedral for the Endangered:
het ontwerp voor een muzikaal klimaatbetoog

Componist Sarah Kirkland Snider, schrijver Nathaniel Bellows en visueel kunstenaar Deborah Johnson (alias CandyStations) bundelen de krachten voor Mass for the Endangered. Benieuwd naar hoe zij aan de slag gaan? Lees dan zeker even mee!

Het libretto is het kloppend hart van de mis: fauna en flora worden gevierd met de passende vorm van de katholieke mis. Maar waar de katholieke mis een gebed tot de Heer is, spreekt Mass for the Endangered tot een heel ander soort god: de natuur zelf. Deborah Johnson, zelf een fervent dierenliefhebber, krijgt het libretto toegestuurd en gaat ermee aan de slag. Ze maakt zes video's (een voor elke beweging) die zich ontvouwen als een ‘Kathedraal van de Kosmos’, een toevluchtsoord in het hiernamaals voor dier- en plantensoorten die niet meer kunnen overleven op aarde. Elke beweging toont een ander deel van deze kathedraal: van bonte glas-in-loodramen tot altaarstukken. Wanneer we aankomen bij het Agnus Dei, de laatste beweging, zien we het heiligdom in zijn geheel als een thuis voor de bedreigde diersoorten.

Componist Kirkland Snider is blij met het resultaat: "Ik was echt onder de indruk van de bedachtzaamheid en gevoeligheid waarmee de animaties de architectuur en het tempo van de muziek volgen. [...] Wat resulteert in 'Sanctus/Benedictus' is een visuele reis die verandert hoe ik naar de muziek luister - wat ongelofelijk is na maanden van obsessief mixen en masteren (na jaren van schrijven en herschrijven)." Een kijkje achter de schermen bij CandyStations toont hoe ze digitale manipulatie combineert met handgemaakte ontwerpen. Neem bijvoorbeeld Sanctus/Benedictus, waar ze kleurwolken maakt met Skittles (ja, het snoep!) en room. Vervolgens legt ze die vast met een camera en bewerkt ze die in CGI. "De oranje en blauwe spiraal in deze shots wordt later het 'oog' van het dier dat we zien rond 1:08 in de video", aldus een enthousiaste Kirkland Snider.

--

Mass for the Endangered is live in de concertzaal op 23 april in Flagey, Brussel en op 24 april in Tivoli, Utrecht.

[lees het volledige artikel van NoneSuch]