Zo'n 2 eeuwen na de première brengt Palazzetto Bru Zane deze vergeten parel terug tot leven: 'La Reine de Chypre' bekroond met een CHOC de Classica en de Preis der deutschen Schallplattenkritik (PdSK) 2018 3/4.

opéra français • la reine de chypre

Vlaams Radio Koor Hervé Niquet • Orchestre de chambre de Paris • Véronique Gens • Cyrille Dubois • Étienne Dupuis • Éric Huchet • Christophoros Stamboglis • Artavazd Sargsyan • Tomislav Lavoien

Hoewel Halévy zijn naam in de Franse muziekgeschiedenis gegrift heeft dankzij het succes van La Juive in 1835, gingen er veel stemmen op om La Reine de Chypre, zes jaar later gecomponeerd, als zijn meesterwerk te kronen. Vooral Wagner vond de muziek “nobel, ontroerend, zelfs nieuw en opwindend” – in de mate zelfs dat hij in een artikel een volledige analyse aan het stuk wijdde.

Het verhaal van La Reine de Chypre neemt het publiek mee op reis, van de paleizen in Venetië tot die in Cyprus. Altijd in voor een nieuwigheid, besteedde uitgever Maurice Schlesinger de enorme som van 30.000 frank om de rechten op de opera te verwerven. Helaas: ondanks de eerste successen waaruit verschillende vertalingen en bewerkingen vloeien, verdween het werk van de Europese podia en is het de voorbije anderhalve eeuw niet meer uitgevoerd. Tot in 2018: Palazzetto Bru Zane brengt deze vergeten parel terug tot leven met de nieuwste uitgave in de veelbekroonde 'opéra français' reeks.

Deze opname is bekroond met een CHOC de Classica en de Preis der deutschen Schallplattenkritik (PdSK) 2018 3/4.

Nieuwsgierig? Bestel en beluister de cd:

Palazzetto Bru Zane ShopAmazoniTunesFnac

Classica Magazine - CHOC de Classica

une interprétation remarquable, portée par la direction précise et généreuse d'Hervé Niquet. [...] une très agréable découverte et une importante contribution à la discographie de l'opéra français du XJX' siècle.

Gramophone Magazine

And what a score! It has almost everything you could wish for: heartfelt airs, passionate duets, powerful ensembles, subtle orchestration. [...] Chorus, orchestra and Herve Niquet's conducting are exemplary. An absolutely thrilling recording. Now which enterprising company is going to stage this masterpiece?

Opera Now

a fine work full of elegant arias, rousing ensembles, and providing the singers with opporunities to show off. It also demonstrates some delicacy of orchestration, highlighted by Hervé Niquet's idiomatic conducting in this recording. The chorus is particularly excellent.

ConcertoNet

The Flemish Radio Choir’s choral fanfares are decisively resplendent [...] Hervé Niquet delivers consistent precision and manages orchestral dynamics which elevate the magnitude of the opera to the max.

Planet Hugill

Herve Niquet conducts with Flemish Radio Choir and the Orchestre de chamber de Paris, and all concerned achieve an engaging elegance of style. [...] I am certainly glad that Palazzo Bru Zane has given us the chance to hear and re-visit this neglected opera.

Télérama

le Choeur de la Radio flamande brille comme à l'accoutumée, et Hervé Niquet, à la tête de l'Orchestre de chambre de Paris, met en valeur une partition raffinée