Met C.P.E. Bach's Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu leveren dirigent Bart Van Reyn, barokorkest Il Gardellino en het Vlaams Radiokoor een evenwichtige versie af vol dynamiek en passie. Ook de prestatie van de drie solisten - sopraan Lore Binon, tenor Kieran Carrel en bariton Andreas Wolf - is meer dan lovenswaardig. De albumopname dateert van juni 2021 in Amuz, Antwerpen.

Ontdek Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Passacaille Records.

De beroemdste van Bachs zonen toont niet alleen zijn aangeboren talent voor dramatische bewerking van de evangelieschriften, maar je herkent ook meteen zijn muzikale schrijftalent.

Carl Philipp Emanuel's Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu voor solisten, koor en orkest, op tekst van Karl Wilhelm Ramler, volgt niet de barokke traditie van een verhaal gebaseerd op Bijbelse teksten. Als luisteraar word je verondersteld het verhaal reeds te kennen. De tekst en de muziek concentreren zich dan ook op de emoties, eerder dan op de plot. De rijkdom van de muzikale taal en vormen, de subtiliteit van de details en de dramatische diepgang van een werk zonder plot, ... Allemaal tonen ze hoe meesterlijk C.P.E. een werk vol doordachte structuur toch als een spontane creatie kon doen overkomen.

C.P.E.'s Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu is het perfecte voorbeeld van de esthetiek van het "gevoel", van een moderne en contrasterende expressiviteit, minder stereotiep en ook minder voor de hand liggend dan composities uit de barokperiode. Het werk wordt daarom ook gezien als de symbolische overgang van de barok naar de klassieke periode.

ontdek Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Passacaille Records.

“Aan het roer van het barokorkest Il Gardellino en het Vlaams Radiokoor brengt Bart Van Reyn een evenwichtige versie die dynamiek en hartstocht combineert.”
- la libre

Radicaal, gedurfd en uiterst geraffineerd: zo zag C.P.E. Bach de toekomst van het Oratorium, nadat de Passies van zijn vader het hoogtepunt van het baroktijdperk hadden gemarkeerd. Aangemoedigd door zijn peetvader Telemann en bevrijd van het juk van de wispelturige Frederik van Pruisen, kwam hij in Hamburg terecht bij een publiek dat hongerig was naar nieuwe muziek. En hij bracht hen zijn oratoria, niet langer in kerken maar in concertzalen, waar hij de onverdeelde aandacht van de luisteraar opeiste voor plotse veranderingen van stemming en kleur.

Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu liet inderdaad zijn sporen na: zowel Haydn als Beethoven toonden grote belangstelling na een serie van drie uitvoeringen onder leiding van Mozart in Wenen. Het maakte niet alleen de weg vrij voor Haydns oratoria, maar er zijn ook duidelijke invloeden op de Pamina-aria's in Die Zauberflöte van enkele jaren later. C.P.E. Bach schreef aan zijn uitgever Breitkopf: "Ik denk dat dit het beste werk is dat ik ooit geschreven heb."

“... un chef flamboyant : ce renversant ensemble de qualités désigne ce nouvel enregistrement, paré d’une superbe captation, comme le nouvel étalon discographique.”
- crescendo magazine