Theater, muziek, dans en performances in het hart van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België: ontdek Ganymed Goes Brussels, te zien tot 11 december.

“une expérience unique à vivre”
- le soir

Regisseuse Jacqueline Kornmüller en producent Peter Wolf presenteren in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België hun bekroonde theaterformat “Ganymed”. Het project nodigt hedendaagse auteurs en componisten uit om zich te laten inspireren door specifieke kunstwerken in het Old Masters Museum. Hun teksten en muziek worden vervolgens omgetoverd tot korte, maar hoogst unieke voorstellingen. Een ensemble van acteurs, muzikanten, zangers en dansers wekken deze doorheen het museum tot leven, met de betroffen kunstwerken als decor.

Na de succesvolle Ganymed-reeks in het Kunsthistorische Museum van Wenen, wordt hier een totaal nieuwe editie voorgesteld: Ganymed goes Brussels.

bekijk de videoreportage van Pompidou (Klara)

bekijk de reportage van La Première

Actueel

Onder anderen Zadie Smith, Jean-Philippe Toussaint, Lize Spit en Stefan Hertmans hebben een schilderij uitgekozen waarmee ze een dialoog aangaan vanuit een actueel standpunt. Jacqueline Kornmüller en Peter Wolf hebben vervolgens de teksten en muziek verwerkt tot korte voorstellingen, die door gerenommeerde artiesten in het museum zelf worden gebracht, voor de schilderijen in kwestie.

Vlaams Radio Koor & Peter Paul Rubens

Voor het schilderij De tenhemelopneming van Maria van Peter Paul Rubens, vangen we een glimp op van het paradijs. Op de klanken van het Vlaams Radio Koor, kunnen we, net als engelen, naar de hemel opstijgen. Het koorstuk van Johanna Doderer is gebaseerd op een citaat van de filosoof Franz Schuh: "De dood houdt me bezig omdat ik weet dat ze komt, maar ik kan het niet geloven”.

“Met een plan in de ene hand en een stoeltje in de andere, dwaal je twee uur lang in vervoering rond in het museum. Je komt in hoekjes terecht die je anders links laat liggen; je staat voor schilderijen die je al lang niet meer hebt gezien. Ons collectief beeldgeheugen wordt geprikkeld.”
- almut spiegler, die presse (wenen)