Ontdek de favoriete Messiah-opnames van muziekdirecteur Bart Van Reyn.

GABRIELI CONSORT & PLAYERS/PAUL MCCREESH (1997)
Deze opname is voor mij de standaard: alles klopt gewoon en met vuur gespeeld en een ijzersterke solistencast met vooral Susan Gritton en Neal Davies ‘who are nailing it’

highlights:

👉 For who may abide: met sopraan Susan Gritton die met veel grinta zingt

👉 Why do the nations: kort maar zeer krachtig met Neal Davies

---

KAMMERCHOR STUTTGART/FRIEDER BERNIUS (2008)
Dit is mijn discografisch hoogtepunt als koorzanger: we waren met maar liefst 6 contratenoren, er mocht ook 1 vrouwelijke alt meezingen en ik herinner me de sterke solistencast met Sampson/Taylor/Hulett/Harvey en een heerlijke toernee door Duitsland, Italië en Spanje.

highlights:

👉 And he shall purify: enjoy the countertenor sound met ondergetekende erin

👉 Rejoice greatly: met sopraan Carolyn Sampson in bloedvorm

---

THE CHOIR OF CLARE COLLEGE & FREIBURGER BAROCKORCHESTER/RENÉ JACOBS (2006)
Zoals we van hem gewoon zijn, zet René Jacobs het werk volledig naar zijn hand met nauwkeurig uitgewerkte continuopassages en cadenzen, maar het is wel zeer overtuigend en hij beschikt het het Freiburger Barockorchester over het beste barokorkest ter wereld die zijn muzikale wensen helemaal vervullen.
Het koor zijn jonge Britse studenten die Messiah in hun DNA hebben, maar tegelijk kneedbaar genoeg om de wensen van Jacobs in te willigen.

highlights:

👉 Let us break their bonds: met een vurig en precies koor

👉 Thou shalt break them: met tenor Kobie Van Rensburg, messcherp

👉 Als uitsmijter is deze opname met Thomas Beecham ook nog wel leuk: een zwaar georkestreerde Halleluiah

Info concert