'One day I will go blind'.

Essay

Door Karl Meesters & Vincent Stuer

'One day I will go blind'. Karl Meesters was zestien toen hij te horen kreeg dat hij blind zou worden – 'ooit' – als gevolg van een genetische aandoening.

Wat volgde waren jaren van verwarring, aanpassing en het onherroepelijk aftakelen van een van onze meest elementaire, als vanzelfsprekend geachte zintuigen. Voor Karl was plots niks meer vanzelfsprekend.

Maar ook: een jarenlange zoektocht naar zichzelf, veel méér nog dan andere jonge mensen ooit moeten ondernemen. Muziek was niet enkel een troost, maar een manier om aan te haken met mensen om hem heen. Om intens te leven.

Met rien à voir wordt muziek ook een manier om anderen te helpen die aan dat lange traject beginnen, om het minder eenzaam te maken. Met muzikale evenementen waarbij de nadruk ligt op geluidskwaliteit wil rien à voir geld inzamelen om medisch onderzoek naar visuele aandoeningen te ondersteunen, en blinden en slechtzienden te helpen zelfstandiger in het leven te staan – zodat zij net als Karl hun eigen weg kunnen vinden.

het hele verhaal van Karl hoor je tijdens de rien à voir concerten