Het Vlaams Radio Koor zingt dag in dag uit met heel veel plezier. En dat plezier willen we met zoveel mogelijk anderen delen! Tijdens Koningin Kato delen onze zangers het podium met 140 kinderen in een heuse muziektheatervoorstelling ism Zingend Schip.

Het merendeel van de performers die op 10 en 11 oktober Studio 1 in Flagey zullen betreden, hebben nog nooit eerder op een podium gestaan. Opmerkelijk is dat niet. Het gaat om 140 kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar uit het Brusselse. Die zullen het muziektheaterstuk Koningin Kato van gezelschap Zingend Schip spelen. Wel opmerkelijk is dat ze dat samen met de professionele zangers van het Vlaams Radio Koor zullen doen.

Dirigent Tom Johnson: "Ik wil kinderen aan het zingen krijgen, en liefst voor een publiek! Daarom creëerde ik samen met schrijfster en regisseur Margot De Ley en zangcoach Sien De Smet een muziektheatervoorstelling waarin kinderen zélf een actieve rol hebben. Zo doen we hen goesting krijgen om nog meer muziek en theater te gaan ontdekken. Het concept is eenvoudig. Ons gezelschap trekt telkens een halve dag lang naar de scholen om er samen met de leerkrachten en kinderen de liedjes in te oefenen die wij speciaal voor dit stuk componeerden. We ontwikkelden ook een didactische map voor de leerkrachten van de deelnemende klassen. Zo zijn de kinderen na een week helemaal klaargestoomd om de muziek live te brengen.”

“Ik schreef een verhaal over een thema dat vaak aan bod komt, maar nooit genoeg herhaald kan worden. Kato is een allerheerseres die geen enkele voeling heeft met haar volk. Dat volk, gespeeld door de kinderen, komt in opstand. Het is voor hen een interessante reflectie over de waarde van onze democratie.”
- margot de ley

Wat de voorstellingen op 10 en 11 oktober extra bijzonder maakt, is de aanwezigheid van 16 professionele zangers van het Vlaams Radio Koor. Zij spelen de rol van de hofhouding van de koningin. Het koor zal enkele werken uit het eigen repertoire brengen en daarnaast ook samen met de kinderen zingen.

“Voor ons toch ook een sprong in het diepe, aangezien we ons nooit eerder tot zo’n jong doelpubliek richtten”, zegt Vlaams Radio Koor-bas Joris Derder die in dit stuk zijn collega-zangers zal dirigeren.