Samen met ComAV lanceerde het Radiokoor vorig seizoen een oproep voor nieuw Vlaams koorwerk, met als resultaat les Flandriens: met inzendingen van zowel doorwinterde rotten als nieuw talent, opgenomen in de studio en nu ook live in de concertzaal. Want alleen door muziek live op te voeren, kon je ze beleven. Die oorsprong is nog altijd de drijfveer van het Radiokoor. Lees meer over de nieuwe werken en de componisten.

Peter Pazmany

Le soleil éclipsé

Peter Pazmany (°1979) is een veelzijdig muzikant: hij doceert aan het SAMWD Lier en de AP Hogeschool, componeert en arrangeert. Hij dirigeert het koor Sine Nomine (Lier) en bij gelegenheid ook andere (instrumentale) ensembles zoals Generation Alphabet. Daarnaast geeft hij geregeld

(solo)concerten, is hij actief in workshops en speelt hij in verschillende groepen. ‘Een bewuste reis langsheen verschillende paden’… zo verwoordde een bas van het koor het ooit. De rode draad doorheen dit alles is het plezier van het samen musiceren. Een nieuwe uitdaging gaat hij zelden uit de weg en dat leidde al tot tal van cross-over projecten en originele concerten. Sinds kort kan je online luisteren naar de EP First Impression Recordings met 6 van zijn pianowerken. En nu dus ook naar het koorwerk Le soleil éclipsé op tekst van Gerd Van Riel.

“Het werk begint met het zalige gevoel van de warmte van de zon op je wangen. Helaas blijft dit niet duren. Zoals de wolken voor de zon schuiven, zoals de maan voor de zon komt bij een zonsverduistering, zo schuiven akkoorden over elkaar. Het drama van een té vroeg einde. Onbeantwoorde vragen. En toch. We gaan door. Met de mooie herinneringen. Het leed verzacht, maar de wonde blijft…”
- peter pazmany

Hans Helsen

Winter Skies

Hans Helsen (°1989) is een Belgisch componist, zanger en muziekpedagoog. Koormuziek is wat hem drijft en is de rode draad doorheen zijn werk. Hans schrijft muziek voor verschillende bezettingen en ensembles, maar de laatste jaren werkt en schrijft hij hoofdzakelijk voor jonge koren. Hij werkte als onderzoeker aan de KU Leuven voor het project The Singing Sofa, een Europees VOICE-project om het bewustzijn rond stemgebruik en -hygiëne bij jonge koren te bevorderen en ondersteunen. Hans is leraar koor en compositie aan STAP Roeselare. Als dirigent leidt hij in Brugge het kinderkoor Cantores Primo en het seniorenkoor Cantores Continuo. Als pedagoog staat hij ook in voor de ontwikkeling en het doceren van verschillende educatieve projecten van Concertgebouw Brugge om alle leeftijden te introduceren in de wereld van de klassieke muziek en geluidskunst. In 2009 kreeg hij de compositieprijs van Koor&Stem. In 2015 won hij de European Award for Choral Composers met zijn Missa Brevis.

“Winter Skies is het vierde en laatste luik van Elementary Seasons, een project dat tot stand kwam onder impuls van de Vlaamse Federatie van Jonge Koren door een samenwerking van dichter Jos Stroobants en vier Vlaamse koorcomponisten: Ludo Claesen, Martin Slootmaekers, Maarten Van Ingelgem en Hans Helsen. Jos Stroobants voegde naast de opeenvolging van de seizoenen nog een extra dimensie toe. Bij het beschrijven van de Lente gebeurt deze beschrijving vanuit een uiterst persoonlijk ervaren van de schoonheid vlakbij. Bij de volgende seizoenen deint dit gaandeweg uit tot een beschrijving en appreciatie van niet alleen de schoonheid van de seizoenen, maar ook de wereld in het algemeen en zelfs het heelal. In Winter Skies gebruikt de pianist de uitersten van het klavier als symbool voor de afstand tussen de aarde en het heelal met daartussen het koor in hun beschrijvende rol. De dualiteit tussen winterse, barre kou en en het gevoel van winterse warmte en genegenheid is ook in de muziek vertaald.”
- hans helsen