Kom je naar een van onze The Planets concerten met Stéphane Denève? Bereid je alvast voor en lees de programmatoelichting geschreven door Aurélie Walschaert en Kathleen Snyers.

Hoewel Gustav Holst (1874 - 1934) een fervent amateur-astronoom was, is het uitgangspunt van The Planets (1913-1916) eerder terug te brengen naar de mythologie. Maar de keuze voor het onderwerp zit wel diep geworteld in Holsts jeugd: zijn moeder was een fervente aanhangster van de theosofie, een bewegingsleer die ook belangstelling heeft voor astrologie. Toch wijdde de componist zich pas veel later aan de theosofische beginselen. In 1912 bestudeerde hij het werk ‘The Art of Synthesis’ van de astroloog Alan Leo. Zijn componistencarrière zat in het slop (“ik heb schoon genoeg van muziek, en zeker van die van mezelf”) en in Leo’s boek hoopte Holst de verklaring voor het gebrek aan succes te vinden. Net op dat moment nodigde de beroemde en welstellende concertpromotor Balfour Gardiner hem uit voor een deugddoende vakantie in Spanje, in het gezelschap van onder meer Clifford Bax. De vakantie gaf Holst nieuwe inspiratie en zelfvertrouwen, en in 1914 vatte hij The Planets aan. Duidelijk met Leo’s boek in gedachten, want Holst nam de titels van elk hoofdstuk letterlijk over. Deze verwijzen overigens naar het karakter van de planeten (zeven in totaal, want de aarde wordt niet meegerekend en Pluto was nog niet ontdekt) en de invloed die ze uitoefenen op de menselijke psyche.

download de volledige programmatoelichting