“Van spetterende rock tot contemplatieve pianosolo’s, mensen hunkeren naar de schoonheid en de kracht van kunst. Het is nu nog te vroeg om eindconclusies te maken rond Podium 19, maar we zijn met alle huizen, de verschillende mediapartners en de overheid begonnen aan een mooi verhaal dat we de komende maanden nog zullen versterken met nieuwe en verrassende inhoud.”

Sinds de lancering vorige maand bezochten er al meer dan 1.185.000* mensen of 1 op 6 Vlamingen één van de platformen van Podium 19. Een prima start, vinden de initiatiefnemers die met het tijdelijke project een alternatief willen bieden voor de cultuurliefhebbers nu de theaters en concertzalen noodgedwongen gesloten zijn.

Uit verdere analyse van de cijfers blijkt dat tot nu toe 213.000** kijkers echt de tijd namen om te genieten. Zij blijven gemiddeld anderhalf uur kijken naar een concert, theater- of dansvoorstelling, literatuurprogramma, rockoptreden of opera. Ook via VRT NU en de website, beheerd door UiTinVlaanderen.be vindt het publiek zijn weg naar het aanbod.

In totaal bracht het project dat op 21 januari van start ging meer dan 468.000 uur aan cultuurbeleving naar de toeschouwer op de sofa thuis. Dat is het equivalent van 468 voorstellingen van een uur in een zaal van 1000 mensen.

Met deze cijfers neemt het project een sterke start, aldus de initiatiefnemers. Het is duidelijk dat het publiek hongert naar kunst en cultuur nu de zalen gesloten zijn en het sociale leven stilligt.

“Deze cijfers tonen nog maar eens de nood aan de zingeving die cultuur kan bieden. Het is hartverwarmend dat het publiek ons volgt naar de nieuwe virtuele podia al kunnen zij nooit de live ervaring vervangen. Van spetterende rock tot contemplatieve pianosolo’s, mensen hunkeren naar de schoonheid en de kracht van kunst. Het is nu nog te vroeg om eindconclusies te maken rond Podium 19, maar we zijn met alle huizen, de verschillende mediapartners en de overheid begonnen aan een mooi verhaal dat we de komende maanden nog zullen versterken met nieuwe en verrassende inhoud.”
- gunther broucke, intendant vlaams radiokoor & brussels philharmonic

Door de lage drempel - Podium 19 biedt alle voorstellingen gratis aan - kijken mensen ook over de grenzen van de genres heen en proeven avontuurlijk van het brede aanbod dat Podium 19 biedt. En dit naast al het andere digitale aanbod dat de verschillende cultuurhuizen momenteel via hun eigen kanalen aanbieden.

De komende weken presenteert Podium 19 tv-premières van Mira, Thierry De Mey samen met Anne Teresa De Keersmaeker en Brussels Philharmonic, Liz Kinoshita, Marc Vanrunxt, Bronks en verschillende Belgische jazzbands maar ook literatuur met Saskia De Coster en bereidt het specials voor rond Belgium Black History Month en de Dag van de Dans.

* Bron : CIM TV studie, Noord, 4+, live+7, van 25/01-28/02, door VRT ( *Minstens enkele seconden gekeken , **Minstens 10 minuten gekeken zonder zappen), 468.000 uur = totaal aantal gekeken uren op TV en VRT NU.

Podium 19 op tv en online

Beleef de premières op Proximus Pickx, Telenet TV en Orange TV, herbekijk via VRT NU en Proximus Pickx.
Meer info: www.podium19.be

Een initiatief van de zeven Vlaamse Kunstinstellingen: Ancienne Belgique, Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, Concertgebouw Brugge, deSingel, Opera Ballet Vlaanderen en Kunstencentrum Voo?uit. In samenwerking met Proximus, Telenet, UiTinVlaanderen en de VRT. Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.