Gertrude Van de Perre, collectiemedewerker bij Muntpunt, stelde een bijzondere leeslijst samen die perfect aansluit bij The Pilgrim Song: boeken over wandelen, om mee te wandelen, om mindful te wandelen. Als fervente wandelaar vertelt ze over wat wandelen voor haar betekent, hoe wandelen en lezen samengaan, en wat haar favoriete boek is.

📚 Ontdek de leeslijst.

🎧 Wandelen, lezen en muziek luisteren? Zet de Spotify Playlist van The Pilgrim Song op, of grasduin door onze andere thematische playlists en opnames - en stel je eigen favoriete lijst samen.

Wandelaar

Ik ben zelf een wandelaar: het is mijn favoriete trage sport en ideale gelaagde vorm van in beweging zijn. Je kan multitasken, bijvoorbeeld mentaal alles op een rijtje zetten.

Zo ging ik vroeger minstens één keer per week een wandeling doen van 40 minuten in een natuurreservaat. Mentaal splitste ik die op in drie delen: eerst alles van voorbije en komende dagen op een rijtje zetten, daarna bewust rond mij kijken en in het nu komen, de natuur waarnemen en alles van mij afzetten, en tenslotte bewust op ademhaling letten en zo in jezelf gaan - een vorm van meditatie. Daarna was ik altijd uitgerust en opgeladen: door de beweging, door het groen, door de mentale oefening.

Wandelen & lezen

Soms neem ik een boek mee tijdens een wandeltocht, een dunner boek of een dwarsligger. Wanneer ik een mooi plekje tegenkom installeer ik me met mijn boek - het geeft me het ultieme gevoel van vrijheid en ontspanning, en ik kan dan perfect gelukkig zijn.

Favoriete wandelboek

ik wilde ook lezen over wandelen, en vond zo Wanderlust, een filosofische geschiedenis van het wandelen van Rebecca Solnit. Zij behandelt de aard van het wandelen, over hoe wandelen het tempo van gedachten volgt, maar ook verschillende vormen of doelen van wandelen. Ze bekijkt onder meer bekende pelgrimstochten, maar ook de activistische wandeling zoals betogingen, en de sociale vorm van wandelen die in de 18de eeuw ontstond en waarbij je naar buiten kwam om jezelf te tonen. Er zijn ook verschillende hoofdstukken rond de geschiedenis van het wandelen, en een deel over wandelen in de stad. Bovendien neemt ze er erg veel biografische en bibliografische info mee, die inspiratie geeft om andere schrijvers en boeken te ontdekken.

👉 Muntpunt leesclub
Ervaren Muntpuntmedewerker Annemie Van Hauwermeiren gidst je door Wanderlust tijdens deze filosofische leesclub.
>> op donderdag 27 oktober, 19u | gratis met inschrijving