Wat trok je aan in de poëzie van William Blake?
“Ik ben al lange tijd gefascineerd door de openingsregels van William Blake’s buitengewone gedicht Auguries of Innocence. Ik besloot die vier regels, To see a World in a Grain of Sand / And a Heaven in a Wild Flower / Hold Infinity in the palm of your hand / And Eternity in an hour, als uitgangspunt te nemen. Mijn doel: een werk van een uur creëren dat steeds dieper en dieper afdaalt in dat zandkorreltje. Aan de andere kant van die reis wacht hopelijk het besef dat er een essentiële grootsheid is, indrukwekkend en prachtig, en dat er zelfs in het meest eenvoudige en alledaagse perfectie schuilt.”
Hoe combineer je de elektronica met de koorpartijen?
“Ik wil dit naadloos laten verlopen, het wordt een constante dialoog tussen alle muzikanten op het podium. Ik zie het niet als elektronica die koor, strijkers en piano begeleidt. De vocalisten creëren ook zelf effecten: ze nemen wat ze in real-time horen en breken het op in kleine stukjes, of zingen het achterstevoren, of verschuiven de toonhoogte omhoog of omlaag - net zoals een synthesizer zou doen. Hopelijk ontstaat er iets dat zowel heel oud als heel nieuw tegelijk klinkt.”