Het Vlaams Radiokoor heeft altijd al een speciaal plekje in het hart gehad voor muziek van de eigen tijd - en al helemaal als die uit eigen land komt. In dit programma brengen we een hommage aan de ‘godfather’ van die Vlaamse koormuziek, Vic Nees.

De band met amateurkoren was erg belangrijk voor Nees - en is dat nog steeds voor het Vlaams Radiokoor. Voor deze productie delen we het podium dan ook graag met enkele van die vele fantastische amateurkoren uit Vlaanderen!

Vic Nees was niet alleen jarenlang chef-dirigent van het Radiokoor, maar groeide ook uit tot een van onze meest gewaardeerde componisten. In 2013 overleed Vic, maar in zijn muziek blijft hij verder leven. En ook de muziek van Wim Henderickx en Urmas Sisask, van wie we nog maar pas afscheid moesten nemen, houdt deze bijzondere componisten dicht bij ons.

In de geest van Vic en Wim, die jong talent stimuleerden en koesterden, lanceerde Koor&Stem in 2020 samen met het Radiokoor, het Europees Muziekfestival voor de Jeugd en ComAV de eerste editie van de compositiewedstrijd Vic Nees. De winnaars van de tweede editie krijgen een plek in dit programma en een opname van hun werk. Bovendien krijgt het Radiokoor per concert versterking van lokale amateurkoren - de Vlaamse koormuziek is alive and kicking!

Programma

Op elke concertplek krijgen lokale amateurkoren een bijzondere podiumkans: ze voeren een eigen selectie aan koorwerken uit in het programma van het Radiokoor.
Het slotwerk van het concert zingen we samen.

📖 download programmaboek

Deze koren staan mee op het podium:

Polyfoon olv Lieven Deroo

BEvocaL olv Benoît Giaux en Jori Klomp

Vox Veroni olv Anja Dierickx

Vic Nees
Requiem

Urmas Sisask
Five songs from "Gloria Patri": XXIII. Oremus

Sven David Sandström
Laudamus te

Frederic Devreese
Mascerade: Blues

Wim Henderickx
Cyclus 4: III. Agnus Dei

Louis Andriessen
Lied

Stijn Dierckx
Lorem Ipsum
(winnaar compositiewedstrijd Vic Nees - DKO)

José Retra
Le Secret
(winnaar compositiewedstrijd Vic Nees - Conservatorium)

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek meer

eerbetoon aan koormuziek

Vic Nees, het muzikaal genie in al zijn facetten: van erfgoed tot jonge wolven.

lees het artikel

koor + koor

Maak kennis met de tien amateurkoren die deel uitmaken van deze bijzondere viering en ontdek wat zij ten gehore zullen brengen tijdens deze muzikale reis.

praktisch

🎫 TICKETS