In Mass for the Endangered combineert Sarah Kirkland Snider fragmenten van de katholieke mis met de extase van Hildegard von Bingen, popmuziek en het hypnotische van de beste minimal music. Het resultaat is een bijzondere ‘mis voor de bedreigden’: de bedreigde dieren, planten en ecosystemen, de bedreigde culturen en kwetsbare plekken op onze aarde, de bedreiging die klimaatverandering voor elk van ons betekent. Tegelijk hymne voor onze stemloze, verdrukte leefwereld en requiem voor de nog niet verdwenen natuur.

De intense delen van de Mass krijgen rustpauzes dankzij korte intermezzo’s voor piano, die een moment van bezinning en reflectie bieden: hoe zal de huidige generatie de planeet achterlaten voor de volgende? Wat doen wij nu om de toekomst van onze planeet - en van onze kinderen en kleinkinderen - straks duurzaam te maken?

Het Vlaams Radiokoor brengt deze hedendaagse mis in het kader van Earth Day, en roept samen met de muziek op tot mededogen en bescherming, tot meer bewustzijn, urgentie en vooral actie.

Peteris Vasks
Lidzenuma ainavas (Plainscapes)

Peter Cavallo
Elegy for viola and piano

Sarah Kirkland Snider
Mass for the Endangered

Michael Nyman
If

Bryce Dessner
Song for Octave

Alain De Ley
Lullaby for Zita

George David Weiss & George Douglas
What a Wonderful World

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek het eerste deel van de Mass. Visual created by Deborah Johnson / CandyStations :

beluister de muziek van dit concert:

ontdek meer

toelichting

Verdiep jezelf in de muziek met de programmetoelichting van Aurélie Walschaert.

libretto

Het libretto van Mass for the Endangered geschreven door Nathaniel Bellows is een viering van, en een klaaglied voor, de natuurlijke wereld - dieren, planten, insecten, de planeet zelf - een oproep tot groter bewustzijn, urgentie en actie.

leeslijst

Een Mass for the Endangered in het kader van Earth Day: een oproep tot actie voor de bedreigde aarde en om klimaatverandering aan te pakken. Lees je in met de leeslijst die Muntpunt samenstelde voor de concertreeks.

ontdek de leeslijst

Cathedral for the Endangered

Componist Kirkland Snider, schrijver Bellows en visueel kunstenaar Deborah Johnson (alias CandyStations) bundelen de krachten voor Mass for the Endangered. Benieuwd naar hoe zij aan de slag gaan? Lees dan zeker even mee!

Re-Brussel

Re-use, Re-duce, Re-cycle: handige tips voor een duurzaam leven in Brussel.

start to wildpluk

Wildplukken rond Flagey: moeder natuur op de Brusselse trottoirs in samenwerking met Forest To Plate!

info & tickets

praktisch