Het Vlaams Radiokoor zorgt dit jaar voor een betoverend warme en heerlijk intieme kerst, met polyfonische werken van vroeger en nu. In de donkerste tijd van het jaar brengt het Radiokoor een warme boodschap van hoop en liefde, nieuw leven en een frisse start.

Het Anemos Saxofoonkwartet, vier jonge Belgische muzikanten die de saxofoon en zijn repertoire in een nieuw daglicht brengen, past wonderwel in dit stemmige kerstprogramma - dat naar goede gewoonte wordt afgesloten met enkele sfeervolle klassieke Christmas Carols. Fijne kerstdagen!

"O licht geboren uit licht, O Jezus verlosser van de wereld” Zo begint het titelwerk van dit kerstprogramma, geschreven door Thomas Tallis die - helemaal terecht - naam en faam kreeg met zijn religieuze vocale muziek. Er liggen trouwens nog andere pareltjes uit de renaissance en barok onder onze kerstboom dit jaar: Orlando di Lasso, Giovanni Gabrieli, Johann Sebastian Bach - de manier waarop zij de stemmen van het koor kunstig vervlechten blijft indrukwekkend, en steeds weer emotioneel.

Geïnspireerd door de meesters uit het verleden bouwen hedendaagse componisten verder op de eeuwenoude technieken van de polyfonie, en laten hun versie van van deze stem-kunst horen. De gekozen werken van Jan Sandström, Veljo Tormis en Eric Whitacre sluiten - ondanks de eeuwen die ertussen liggen - haast naadloos aan bij hun grote voorbeelden.

Giovanni Gabrieli
O Magnum Mysterium, C. 3 (arr. F. Crowley)

Francis Poulenc
Salve Regina FP 110

Johann Sebastian Bach
Italiaans Concert

Thomas Tallis
O Nata Lux (arr. C. Forshaw)

Johann Sebastian Bach
’Nun komm, der Heiden Heiland’ BWV 659 / Weil du mein Gott und Vater bist (arr. F. Crowley) / Zion hört die Wächter singen (arr. F. Crowley)

Eric Whitacre
Lux Aurumque

John Tavener
The Lamb

Herbert Howells
A spotless Rose

Jan Sandström/Michael Praetorius
Es ist ein Ros' entsprungen

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

Christmas Carols

Kom alvast in de stemming met onze nieuwe Vocal Fabric kerstclip!

ontdek meer

toelichting

Verdiep je in de muziek met de programmatoelichting van Aurélie Walschaert.

lees hier

praktisch