In 2013 namen we afscheid van Vic Nees, maar in zijn muziek blijft hij verder leven. Met het concert In Memoriam eert het Vlaams Radiokoor het muzikaal genie in al zijn facetten; met een eerbetoon aan zijn muziek, een gedeeld podium met amateurkoren en nieuw werk van jonge componisten.

Ontdek IN MEMORIAM vanaf 22 oktober in de concertzaal

Het eerste deel van het concert plaatst de vernieuwers van de Europese vocale muziek in de schijnwerpers. We horen werk van componisten met een onschatbare bijdrage aan de rijke geschiedenis van de koormuziek. De centrale gast is Vic Nees, de ‘godfather’ van de Vlaamse koormuziek; het programma krijgt de vorm van een (mis)viering, met het indrukwekkende Requiem van Vic als rode draad. Hij beschreef het werk als “een Requiem voor de doden, maar ook een Requiem van de Verrijzenis en het Licht.” Zijn woorden worden ter harte genomen: we vertrekken bij het innemende Oremus van Urmas Sisask, keren af en toe terug naar de verstilling met Frédéric Devreeses pianowerk, en reizen samen naar het In Paradisum van Vic.

“Toen ik het laatste deel naar Carlos [Bourgeois] stuurde, voegde ik er een briefje aan toe. Ik wees hem op het risico om een requiem te componeren. Mozart had het ondervonden. Nog geen twee maand[en] nadien werd ik met spoed naar de kliniek gevoerd met een longembolie. Heel het jaar 2008 was een medisch rampjaar. Het werd willens nillens het sabbatjaar waar ik zo naar uitgekeken had.”
- vic nees

Vic Nees was een onmiskenbare vernieuwer als componist, en een genereus pleitbezorger van de Vlaamse hedendaagse koormuziek. Zijn bijdrage is enorm, ook in pedagogische zin. Dat zetten we in de schijnwerpers in het tweede deel van het concert met werk van de winnaars van de compositiewedstrijd Vic Nees en het Europees Muziekfestival voor de Jeugd en ComAV (Componisten Archipel Vlaanderen).

Ook de band met amateurkoren was erg belangrijk voor Vic - en is dat nog steeds voor het Vlaams Radiokoor. Het Radiokoor krijgt per concert versterking van lokale amateurkoren. We eren en herinneren Vic met een bomvol podium!