Prijs voor onze Bru Zane opname van La Reine de Chypre: "an absolutely thrilling recording"

“Chorus, orchestra and Hervé Niquet’s conducting are exemplary. An absolutely thrilling recording.”
- gramophone magazine

Op 1 oktober zijn de 10 winnaars van de prestigieuze Gramophone Classical Music Awards 2019 bekend gemaakt. De gelauwerde opname van 'La Reine de Chypre' onder leiding van Hervé Niquet is bekroond met deze veelbegeerde prijs in de categorie 'opera'.

opéra français • la reine de chypre

Vlaams Radiokoor Hervé Niquet • Orchestre de chambre de Paris • Véronique Gens • Cyrille Dubois • Étienne Dupuis • Éric Huchet • Christophoros Stamboglis • Artavazd Sargsyan • Tomislav Lavoien

Hoewel Halévy zijn naam in de Franse muziekgeschiedenis gegrift heeft dankzij het succes van La Juive in 1835, gingen er veel stemmen op om La Reine de Chypre, zes jaar later gecomponeerd, als zijn meesterwerk te kronen. Vooral Wagner vond de muziek “nobel, ontroerend, zelfs nieuw en opwindend” – in de mate zelfs dat hij in een artikel een volledige analyse aan het stuk wijdde.

Het verhaal van La Reine de Chypre neemt het publiek mee op reis, van de paleizen in Venetië tot die in Cyprus. Altijd in voor een nieuwigheid, besteedde uitgever Maurice Schlesinger de enorme som van 30.000 frank om de rechten op de opera te verwerven. Helaas: ondanks de eerste successen waaruit verschillende vertalingen en bewerkingen vloeien, verdween het werk van de Europese podia en is het de voorbije anderhalve eeuw niet meer uitgevoerd. Tot in 2018: Palazzetto Bru Zane brengt deze vergeten parel terug tot leven met deze uitgave in de veelbekroonde 'opéra français' reeks.

Deze opname is eerder bekroond met een CHOC de Classica en de Preis der deutschen Schallplattenkritik (PdSK) 2018 3/4.

Nieuwsgierig? Bestel en beluister de cd:

Palazzetto Bru Zane ShopAmazoniTunesFnac