Tien jaar geleden nam de Vlaamse koorwereld afscheid van een ware pionier, Vic Nees (1936-2013). Als fervent voorvechter van vernieuwende koormuziek en een begenadigd componist, dirigent en pedagoog, liet zijn nalatenschap een diepgaande indruk achter.

Dit decennium na zijn overlijden grijpen het Vlaams Radiokoor en Koor&Stem de gelegenheid aan om Nees op een bijzondere manier te eren. De concertreeks In Memoriam omvat niet alleen Nees' eigen composities en het werk van jonge componisten, maar ook een spannende samensmelting met amateurkoren. Maak kennis met de tien amateurkoren die deel uitmaken van deze bijzondere viering en ontdek wat zij ten gehore zullen brengen tijdens deze muzikale reis.

lees ook: Eerbetoon aan Koormuziek

Vlaams Radiokoor

In Memoriam kadert in een reeks herdenkingsconcerten naar aanleiding van het tienjarig overlijden van Vic. Elk concert brengt de professionele zangers van het Radiokoor samen met amateurkoren, waarbij Nees' meesterwerken samenvloeien met eigentijdse composities.

Bovendien kun je genieten van de twee winnende bijdragen van de Vic Nees Compositiewedstrijd, waaraan studenten compositie uit het deeltijds kunstonderwijs of conservatoria konden deelnemen. Uit de 35 inzendingen selecteerde de jury Lorem Ipsum van Stijn Dierckx (°1990) en Le Secret van José Retra (°1962).

Ieder concert sluit af met Nees’ Aachener Ave Maria uit 2005, oorspronkelijk geschreven voor Fritz ter Wey en Der Junge Chor Aachen, samen met het Vlaams Radiokoor.

+ Incantatio o.l.v. Jos Venken

22.10.2023 Genk 👉 info & tickets

Vic Nees Gisekintripiek
Kurt Bikkembergs (°1963) Trois chansons

+ Viermaliks* o.l.v. Tom Johnson
+ Brussels Young Adult Choir** o.l.v. Johannes Dewilde

25.10.2023 Leuven 👉 info & tickets

* Vic Nees La Dama d’Aragó / Pera stus pera kambus / Uti vår hage / Minun kultani
* Michiel Verfaillie (°1980) Anna Maria dancing nun / L’amour à l’aube / The sad tale of An Mari

CREATIE gebaseerd op 4 werken uit Teergeliefde in tien talen. Michiel Verfaillie schreef verbindingsstukken.

** Noah Thys (°1992) Een Verbena
** Lara Denies (°2000) Dansend door het Duister
** Vic Nees O Song

+ Polyfoon* o.l.v. Lieven Deroo