#blijfinuwkot

We drukken even op de pauzeknop. Even geen magische ontmoetingen tussen ons, de artiesten, en jullie, het publiek in de concertzaal. Want #blijfinuwkot is wat nu nodig is.

Maar muziek zal er zijn! Want net als zoveel van onze collega's gaan we digitaal, met muzikale hoogtepunten uit de voorbije seizoenen, tips van onze musici en meer!

Ontdek ze hieronder - heb je zelf een leuke tip? Laat het ons weten!
En kom regelmatig eens kijken: we vullen deze lijst permanent aan.

Oldscool zangbuddies

Wordt zangbuddy van een rusthuisbewoner, neem een liedje op & geef de goesting om mee te zingen door! Ontdek hier meer over dit mooie project.

Virtual Choir 6

Lang voor corona of lockdowns bedacht componist & dirigent Eric Whitacre het concept Virtual Choir: samen muziek maken, waar ook ter wereld je bent. Nu lanceert hij een 6de Virtual Choir project, met een nieuw werk. Zin om mee te zingen? Schrijf je dan in op www.virtualchoir6.com!

koor & stem: apart maar toch samen zingen

Knap hoeveel koren in Vlaanderen op korte tijd hun eigen virtual choir lanceren: koor-ona's, lockdown sessions, COVID-19 style, #singingaparttogether... Koor & Stem maakte een overzicht en YouTube-playlist.

cinematek: stille film met live muziek

Bekijk dankzij CINEMATEK elke week een filmconcert via Facebook Live. Elke donderdag wordt een stille kortfilm live begeleid door een pianist. Hij streamt zijn geïmproviseerde muziek gelijktijdig met het filmbeeld.

flagey chez soi

Cultuurhuis Flagey vroeg enkele muzikanten die heel nauw met het huis verbonden zijn om te vertellen hoe ze met deze crisis omgaan en om muziek op te nemen vanuit hun huis. Flagey Chez Soi: verwacht je aan prachtige uitvoeringen door onder andere Julien Libeer, Casimir Liberski, Antoine Pierre, Sylvia Huang, Elina Duni en Nelson Goerner.

lichtpuntje van de dag

Wij kregen van componiste en muziekdocente Erika Budai een prachtig bericht, dat wij graag met jullie delen!

Iedere avond klokslag 20:00 uur zing ik samen met buurvrouw Chantal De Waele (Radio Klara-icoon) het 'Va, pensiero' van Verdi (video). Dit muzikaal initiatief werd opgestart op 20 maart, en sindsdien ononderbroken voortgezet. Iedere avond breiden we ons repertoire uit met andere klassiekers. Toevallige wandelaars blijven voor even staan luisteren, de buren zetten de ramen open om mee met ons te applaudisseren voor alle hulpverleners uit de medische sector, de ware corona-helden van dit moment! Want, daar doen we het tenslotte voor, zolang als het moet, zolang als het kan... Alle moed toegewenst aan iedereen - en hopelijk spoedig tot ziens op een live concert!

Bedankt, Erika!

Hou je stem in vorm

Voor wie de warming up en koorrepetities moet missen: Conor Biggs, bas van het Vlaams Radiokoor, deelt vanuit zijn tuin enkele interessante tips en technieken om je stem in vorm te houden! Bekijk aflevering 1 & aflevering 2.

Creativiteit redt de wereld

Flanders DC deelt de mooiste initiatieven uit de culturele sector. Met indrukwekkende lijst tips die blijft groeien...

Belgium goes digital

Ontdek ook het online aanbod van: Evil Penguin TV - Opera Vlaanderen - Opera De Munt - Orchestre Philharmonique Royal de Liège - Concertgebouw Brugge: Mini Pianoconcerten - Bozar at Home

Music Traveler

Een stap richting inkomsten voor muzikanten via thuis-concerten. Het platform Music Traveler is opgericht met hulp van het Karajan Instituut en met een indrukwekkend lijstje ambassadeurs: Janine Jansen, John Malkovich, Yuja Wang, Hans Zimmer, en vele anderen... "During the Coronavirus pandemic, many musicians are left without an income. With your help and the help of the Karajan Institute, we want to build the feature “Music From Home”, on Music Traveler, where we help musicians to sell tickets for their performances live streamed from their home."

Stay Home, Stay Together

Onder de noemer 'Stay Home, Stay Together' zingt onze sopraan Kelly Poukens elke dag samen met vrienden van over heel de wereld. Van Zuid-Afrika, over Zwitserland en Italië, tot thuis in België. Bekijk de live opgenomen afleveringen dagelijks op het Instagram kanaal van Kelly.

MM Channel

De Munt maakt enkele opera-hoogtepunten beschikbaar online: het virtuele seizoen van de Munt.

Classic fm

Classic fm geeft een uitgebreid overzicht van orkesten en artiesten wereldwijd die live streaming doen of concerten online beschikbaar maken.

De Ochtendroutine

Soloharpiste Eline Groslot begint de dag met stevig voetwerk. Wat is jouw ochtendroutine?

Bezorg ons jouw tip!

Mail ons met jouw leukste, mooiste, grappigste, meest emotionele muzikale tip: info@vlaamsradiokoor.be