Het Vlaams Radiokoor bevindt zich dit voorjaar tussen hemel en aarde, want onze nieuwste cd C.P.E. Bachs Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu krijgt lovende kritieken van vakpers en media.

Diapason bejubelt de uitvoering: "magnifiquement interprété par l'équipe belge réunie autour de Bart Van Reyn" en bekroont het album met een prestigieuze Diapason d'Or.

Crescendo Magazine roept het album uit tot een nieuwe discografische standaard en ziet Bart Van Reyn als een flamboyante dirigent die het werk van C.P.E. Bach een flair geeft die vrij is van enige maniëristische overdaad. “Een prachtig samenspel van volume en contrast.”

Ook de Belgische krant La Libre deelt in haar recensie de nodige sterren uit: "Aan het hoofd van het barokorkest Il Gardellino en het Vlaams Radiokoor brengt Bart Van Reyn een evenwichtige versie waarin dynamiek en kracht samengaan".

De Vlaamse dirigenten hebben duidelijk iets met C.P.E. Bachs Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu, aldus Klara. Volgens deze radiozender verbleekt de nieuwe versie van het Vlaams Radiokoor niet bij andere opnames, integendeel.

Door zijn dramatischere aanpak en keuze voor tragere tempi toont Van Reyn zich een krachtiger en kleurrijker verteller, zo benadrukt de redactie zelfs in de online recensie. Cultuurpakt spreekt van een fascinerende cd, verhalend en meeslepend van begin tot eind.

Niet te missen! scandeert Classical Explorer.

"Het is lang geleden dat Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu van C.P.E. Bach een goede opname heeft gehad", geeft dirigent Bart Van Reyn toe in een interview met de blogsite Planet Hugill, “en nu is het aan deze generatie om zich in het werk te verdiepen en het 'een nieuw likje verf' te geven. Het wordt zelden uitgevoerd, de gemiddelde muziekliefhebber heeft er waarschijnlijk nog maar pas van gehoord en het werk verdient het om bij een breder publiek onder de aandacht gebracht te worden.”

Volgens het Duitse online magazine Klassik brengt het Vlaams Radiokoor Bachs meesterwerk met een frisse en rijke interpretatie. Het koor zingt soepel en krachtig, en is steeds zowel smaakvol van toon als stabiel in intonatie en dictie. In de slotkoren van beide delen ontvouwt het ensemble een technisch stevig onderbouwde virtuositeit, waaraan je het koor als bijzonder sterk instrument herkent.

Luister even mee de aanbeveling in de podcast van BR Klassik of lees de BR Klassik recensie: Bart van Reyn presenteert een werk vol dramatiek, verve en weelde in een geslaagde nieuwe opname.

Ontdek Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu nu op Spotify of koop jouw exemplaar op Passacaille Records.