Om je concentratie te verbeteren, tonen studies op het wereldwijde web aan dat luisteren naar klassieke muziek je kan helpen om dat topcijfer te halen.

Het Vlaams Radiokoor en Brussels Philharmonic maakten daarom speciaal voor jou een mixed tape met tracks uit ons repertoire.

Geniet van onze playlist terwijl je bergen cursussen en aantekeningen verslindt met wat ontspanning en een opkikkertje op de achtergrond.

Het Vlaams Radio Koor en Brussels Philharmonic wensen je veel succes met je examens!

Geloof in jezelf, neem voldoende rust met wat muziek en kruip op tijd in je bed. We duimen voor een goed resultaat!

> beluister de mixed playlist van het Vlaams Radiokoor en Brussels Philharmonic

Hier alvast 5 tips waarom klassieke muziek je kan helpen concentreren.

Tip 1: Behandel je slapeloosheid met klassieke muziek

Ben je te gespannen door de hele over je cursus en notities te hangen, denk je te veel na over je leerstof of kan om een of andere cursusreden niet slapen? Luister dan even naar onze playlist, het geeft een aangename en zachte ervaring als meditatie voor het slapengaan.

Tip 2: Het magische effect van klanken

Als je actief naar composities en melodieën luistert, geef je je hersenen een betere concentratie, kom je in een betere gemoedstoestand terecht en gaan je gedachten uiteindelijk rustiger stromen. Probeer het even uit met een enkele tracks en merk het verschil.

Tip 3: Geef je humeur de juiste boost

Klassieke muziek is niet allemaal hetzelfde. Ga op ontdekkingstocht in de klassieke kunsten. Er zijn veel instrumenten, periodes, en verhalen. Shuffle even door onze playlist. Bedenk daarna welke track het best past bij je stemming en thema van je studies. Kies muziek die tot je verbeelding spreekt.

Tip 4: Gebruik klassieke muziek als wapen tegen stress

Studeren is stressvol, vooral met de strakke deadlines en de bergen van kennis die je op korte termijn moet zien te kunnen verslinden. Klassieke muziek is daarom de perfecte manier om deze spanning los te laten. Sluit je ogen, adem diep en beeld je in dat je in een uitverkochte STUDIO 4 in Flagey met je batton in de hand het Vlaams Radiokoor en het symfonisch orkest dirigeert! Alleen jij hebt de controle over je stemmen en je melodie.

Tip 5: Klassieke muziek verzacht verdriet en verdubbelt vreugde

De ene blokdag is de andere niet. Soms ligt een onderwerp jou, soms vervloek je die cursus. Elke dag positieve en negatieve emoties ervaren, het kan je studiedag behoorlijk verstoren. Wanneer je je moe voelt, kan een krachtige symfonie je een boost van energie geven om je doel te bereiken. Kies jouw energy track en ga ervoor!