Vijf liederen geïnspireerd op Schubert, gestoken in een jasje van indie-rock. Componist David Lang laat de Dood aan het woord in Death Speaks, en hij liet zich hiervoor begeleiden door verschillende rockmusici, onder wie de gitarist van The National. Het Vlaams Radio Koor verweeft de liederen van Lang met het hoopvolle Requiem van Herbert Howells en muziek van Ola Gjeilo, die zelf aan de piano plaats zal nemen, in de nieuwe concertreeks Dreamweaver.

De Amerikaanse componist en Pulitzerprijs-winnaar David Lang verzamelde teksten uit een dertigtal liederen van Schubert – onder andere Der Erlkönig, Winterreise en Die Schöne Müllerin – waarin de Dood het woord neemt. “Wat Schubert interessant maakt,” zegt de componist, “is dat de Dood gepersonifieerd is – geen toestand van zijn, geen bepaald oord of metafoor, maar een persoon, een figuur in een drama die ons in onze eigen taal kan vertellen wat ons in de toekomstige wereld staat te wachten.” Lang vertaalde de teksten naar het Engels en reconstrueerde ze tot een reeks van portretten van de Dood met de titel Death Speaks. Voor de juiste smaak, besprenkelde hij de ze met een vleugje indie-rock en schakelde daarvoor de hulp in van rockmusici onder wie Bryce Dessner, gitarist van The National.

“Kunstliederen hebben zich in de afgelopen jaren verwijderd van de klassieke muziek, indie-rock lijkt nu een geschikter medium voor Schuberts gevoeligheden, en beter voor het directe vertellen van een verhaal en intieme emotionaliteit. Hoe zou het zijn: een ensemble met succesvolle indie componisten-performers samen te stellen, en hen uit te nodigen voor een reis ‘back to the roots’ van klassieke muziek, de wereld waaruit ze voortkwamen?”
- david lang

Tijdens de concertreeks Dreamweaver zingt Lore Binon de hoofdrol in Death Speaks. Voor de Belgische sopraan is het de eerste keer: “Het werk daagt uit de stem op een minder klassieke manier te benaderen door de combinatie met elektrische gitaar en versterking. Lang slaagt erin om de muziek terug te brengen tot zijn ‘bare essence’, hij stript ze van alle overbodige franjes waardoor ze recht naar het hart gaat. Het is uiteraard een thematiek die niemand onberoerd kan laten want iedereen wordt vroeg of laat geconfronteerd met de dood.”

In Death Speaks brengt het hoofdpersonage troost en berusting. Ook Herbert Howells’ Requiem klinkt hoopvol. Hij droeg het koorwerk op aan de vele zonen die sneuvelden in de Eerste Wereldoorlog. Wrange speling van het lot: enkele jaren later verloor hij zijn eigen zoon aan polio. De BBC schreef: “Herbert Howell’s Requiem moet een van de meest mooie, wrange en ontroerende werken zijn in het muzikale canon van de Engelse sacrale muziek.”

beluister Death Speaks op Spotify of op YouTube

Zo uitgepuurd als de composities van Lang en Howells zijn, zo filmisch klinkt de muziek van de Noorse componist Ola Gjeilo, die tijdens de concertreeks Dreamweaver zelf plaats neemt achter de piano voor zijn werken Days of Beauty, The Crossing en meer.

video: vlaams radio koor & ola gjeilo in concert

beluister de Spotify playlist van dit concert!