De muren van de concertzaal worden voor even gesloopt. Waan je haast gewichtloos in de wondere wereld van sterren en planeten die ons omringt met Whitacre's Deep Field: een muziekwerk voor orkest, koor en smartphone.

Eric Whitacre creëerde Deep Field met in elkaar overvloeiende klankwolken die lijken als de vreemde maar mooie sterrenstelsels die ontelbare lichtjaren van ons verwijderd zijn. Naar het einde van de compositie groeit de klank en de intensiteit, met dank aan verschillende koren.

Whitacre nodigt ook het publiek in de zaal uit om mee het klank-heelal te vormen, en de speciale app te activeren die niet alleen elektronische geluiden toevoegt maar ook visueel de vele schitterende stippen nabootst van de kosmos waarin we nietig rondzweven. En zo worden de muren van de concertzaal voor even gesloopt, en wanen we ons haast gewichtloos in de wondere wereld van sterren en planeten die ons omringt.

Download nu alvast de app voor iOS of Android

“Het idee is dat op het einde van het stuk, ik mij zal wenden tot het publiek en een downbeat geven om samen op 'play' te drukken in de app. Dit zal een schemerend, ambient geluid geven en op elk toestel zullen de sterrenstelsels langzaam verschijnen. We zullen allemaal onze telefoons omhoog houden en zo het Deep Field beeld gezamenlijk en in real time gestalte geven.”
- eric whitacre

Created especially for Deep Field: The Impossible Magnitude of our Universe, a new iteration of Whitacre’s ground-breaking Virtual Choir invited singers from around the world to submit their performances of Deep Field. Over 8,000 voices from 120 countries, aged 4 – 87, are seen and heard at the climax of the work, as the Deep Field is revealed. Learn more about Virtual Choir 5.