Kom je op naar een van onze 'Dreamweaver' concerten? Bereid je dan alvast voor en lees de programmatoelichting geschreven door Aurélie Walschaert.

Voor de Engelse componist Herbert Howells (1892-1983) kreeg zijn requiem onverwacht een wel heel persoonlijke betekenis. Toen hij in 1932 zijn dodenmis begon te componeren, nam hij als basis Walford Davies' A Short Requiem of 1915, geschreven ter nagedachtenis van de gesneuvelde soldaten uit WOI. De dood van al die jongemannen had hem sterk aangegrepen. Hij vermeldde dat zijn zoontje Michael – toen zes jaar oud – eigenhandig een noot aan de partituur had toegevoegd. Maar nog geen drie jaar later stierf Michael aan de gevolgen van polio. Om deze tragische gebeurtenis te verwerken, schreef Howells het grootschalige Hymnus Paradisi voor koor en orkest, een compositie die op verschillende manieren nauw verbonden is met zijn eerdere Requiem: enerzijds verwerkte Howells grote delen muziek uit zijn dodenmis in Hymnus Paradisi, en anderzijds bood het componeren ervan hem troost en verlichting bij het verlies van zijn zoon.

download de volledige programmatoelichting