Op 22 juni staat het Vlaams Radiokoor in de meest iconische zaal vol muzikale geschiedenis in Parijs, het Théâtre Champs-Elysées, om hun versie van Gaspard Spontini’s ontroerende werk La Vestale te brengen.

Bovendien wordt dit concert live opgenomen in coproductie met Palazzetto Bru Zane. Alweer een nieuwe bijzondere uitgave in deze samenwerking! Over de release van dit nieuwe album lees je volgend seizoen meer in ons magazine.

Productieweek vooraf

Na de succesvolle tournee doorheen Vlaanderen liggen de partituren van Dixit Dominus weer netjes in de kast, maar het seizoen 2021-22 voor het Vlaams Radiokoor is nog lang niet voorbij.

Vanaf deze week smeren onze sopranen, alten, bassen en tenoren opnieuw hun stembanden voor een exceptionele opdracht.

Als voorbereiding voor zo’n bijzondere opdracht repeteert het koor eerst met een taalcoach. Alexandre Dratwicki werkt in de eerste fase van de productieplanning rond de correcte uitspraak van de Franse woorden die dateren uit 1807. Daarna zetten repetitor Thomas Taquet en pianist Koenraad deze muzikale locomotief verder op het juiste spoor richting Théâtre Champs-Elysées.

Parijs is tijdloos

Dat spoor is Brussel Zuid, waar productieleider Rik volgende zaterdag de klok strak in de gaten houdt: anders vertrekt hij zonder ons met de Thalys naar Paris Nord! Het wordt trouwens een croissant met veel beurre als ontbijt, want eenmaal aangekomen wacht dirigent Christophe Rousset het ensemble al op voor de eerste avondrepetitie. De dagen erna zal hij de uitvoering verder tot in de puntjes voorbereiden, want de voorstelling van 22 juni zal live worden opgenomen.

Op hun welverdiende rustdag kan je onze koorleden aantreffen in het 8ste arrondissement, waar de voorstelling plaatsvindt. Het is ongetwijfeld het meest glamoureuze arrondissement van Parijs: met de Avenue des Champs-Elysées, die de majestueuse Place de la Concorde verbindt met de monumentale Arc de Triomphe.

We geven alvast enkele favoriete plekjes van onze koorleden mee:

Vijf verborgen parels

Weet jij de verborgen tuin liggen?

Tsss, het is een geheim… Wandel de Avenue Franklin D. Roosevelt bijna af, en gun jezelf vlak voor het drukke kruispunt een blik naar links. Aan het monument ‘La Fontaine du rêve du poète’ zul je een klein, groen hekje opmerken. Dwaal de stenen treden af, voorbij een boog en voor je het weet ben je omringd door wonderlijke flora. Zet jezelf op een bankje, luister naar één ons nieuwste album C.P.E. Bachs Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu en kom even tot rust.

De buurt van La Madeleine

Tijdens de pauzes zullen vele van ons gebruikmaken van de groene stoeltje in Jardin des Tuileries om te relaxen in de zomerse zon. Waarschijnlijk staat een bezoekje aan het Louvre op het programma, kuieren rond Opéra Garnier of na wat shoppen genieten van dat schitterend uitzicht over Parijs vanop het dakterras van Galeries Lafayette.

Café Le Nemours

Wil je samen met ons lunchen? We zien je graag op het terras van Café Le Nemours. Een uitstekende plek om naar mensen te kijken, een boekje te lezen en met een glas gekoeld wijntje uit een Franse streek de wereld aan je voorbij zien gaan. Wie weet zit je misschien naast een acteur of actrice van de Comédie Française.

Théâtre Champs-Elysées

Het theater, mee ontworpen door de Belgische architect Henry Van de Velde, kent een buitengewone muzikale geschiedenis. Op de openingsaffiche stond Camille Saint-Saëns met zijn bewerking van Claude Debussy’s La Mer en Paul Dukas’ L'Apprenti Sorcier. Igor Stravinsky's balletproductie Le Sacre du printemps, in choreografie van Vaslav Nijinsky, ging hier in 1913 in wereldpremière en zorgde voor grote verontwaardiging. Les Ballets Russes voerde er hun eerste balletseizoen uit. De Amerikaanse danseres en entertainer Josephine Baker maakt hier haar Franse debuut met La Revue Nègre.

Kortom, tot op vandaag verwelkomde het theater tal van buitengewone artiesten, dirigenten en orkesten van wereldfaam.

Op 22 juni is het de beurt aan het Vlaams Radiokoor om hun mooiste klanken te laten horen. Deze onvergetelijke avond wordt live opgenomen. Over de release van dit nieuwe album lees je volgend seizoen meer in ons magazine.