Bart Van Reyn wordt met ingang van seizoen 19-20 de nieuwe muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor. Als jonge Vlaamse dirigent bouwde Bart een interessant parcours uit in binnen-en buitenland, wat niet onopgemerkt bleef. De gedeelde passie voor hedendaags repertoire, het geloof in de stem als ultieme vertolker van emoties, en het streven om ons vocaal erfgoed toegankelijk te maken voor zangers en publiek zijn wat ensemble en dirigent verbindt. Het publiek krijgt deze week alvast een voorproefje van de kersverse alliantie, met de concertreeks Tournée Vocale die onder leiding van de nieuwe chef vanavond start in Leuven.

“Mijn aanstelling als muziekdirecteur voelt als thuiskomen in een huis dat heel vertrouwd is: de afgelopen 15 jaar heb ik regelmatig als gastdirigent met het Vlaams Radiokoor gewerkt, en het is heel fijn om nu ook mee de lijnen te kunnen uitzetten.”
- bart van reyn, muziekdirecteur vlaams radiokoor

Met Bart Van Reyn haalt het Vlaams Radiokoor een muziekdirecteur in huis die niet enkel zijn eigen producties dirigeert, maar zich ook zal wijden aan het verder kneden van de volledige vocale identiteit van het koor. "Inhoudelijk gaan we nog meer inzetten op uitgekiende a capella programma’s, die het label Vocal Fabric krijgen, en komt er - naast de blijvende focus op muziek van onze tijd - ook meer barok op het programma, een samenwerking met het ensemble Il Gardellino," vertelt Van Reyn. Voor de eerste Vocal Fabric-productie - rien à voir (september 2019) - werken koor en dirigent samen met Karl Meesters, die met zijn vzw onvergetelijke concertervaringen organiseert en zo aandacht en middelen vraagt voor blinden en slechtzienden.

Als muziekdirecteur zal Bart Van Reyn ook nauw betrokken zijn bij de casting en de voorbereiding van het koor voor producties met andere binnen- en buitenlandse ensembles. Tenslotte wordt ook het Radiokoor Atelier één van zijn werkterreinen, waarin uitwisseling van expertise en kennis tussen zowel publiek, amateurs en professionals centraal staat.

“Barts heldere visie op repertoire en grote passie voor het métier maken hem de ideale match voor het nieuwe Vlaams Radiokoor. Samen zullen we het rijke verleden eren en levend houden, door vandaag te werken aan de geschiedenis van morgen - als bewaarder en behoeder van ons vocale erfgoed.”
- alain de ley, artistiek verantwoordelijke vlaams radiokoor

"De 32 zangers van het Vlaams Radiokoor hebben de bijzondere gave om zich heel snel aan te passen aan elke muziekstijl, en dat is ook nodig als je ziet hoeveel verschillende soorten repertoire er elk seizoen worden gezongen. Ik ben klaar om de uitstekende reputatie van het Vlaams Radiokoor op de nationale en internationale podia mee verder uit te bouwen."

Van Reyn neemt het stokje over van Hervé Niquet, die de typische 'sound' van het Vlaams Radiokoor met zorg heeft gekneed en gepolijst sinds zijn aanstelling in 2011. Van Reyn is oprichter van het koor Octopus en Le Concert d'Anvers, een periodeorkest dat focust op repertoire uit de 18de en vroege 19de eeuw. In 2012 richtte de dirigent samen met regisseur Korneel Hamers de reizende operacompagnie The Ministry of Operatic Affairs op. Naast zijn aanstelling bij het Vlaams Radiokoor, blijft Van Reyn verbonden aan het Deens Nationaal Koor waar hij sinds 2016 chef-dirigent is.

Ontdek seizoen 19-20 met onze muziekdirecteur Bart Van Reyn