Ontdek onze Vocal Fabric podcasts: gesprekken met muziekdirecteur Bart Van Reyn over muziek, de stem, en meer bepaald de stemmen van het Vlaams Radiokoor.

#13 Bart & Pietà

Sander De Keere praat met Bart Van Reyn over Pietà: het medeleven met Moeder Maria bij haar gekruisigde zoon Jezus. Heel wat componisten schreven religieuze muziek bij deze hartverscheurende emotie, van Giaches de Wert tot Arvo Pärt, van Vivaldi tot James MacMillan.

beluister de podcast op jouw favoriete podcast player - ontdek Pietà live in de concertzaal (19, 20, 22 & 23 maart 2024)

#12 Bart & Messiah

HALLELUJAH! Bart en Sander laten hun zwaarden en hoepelrokken thuis voor het oratorium Messiah van Georg Friedrich Händel. Een ontroerend werk, snedig als een businessplan, virtuoos als een opera en tijdloos! Zo tijdloos dat Händel, in tegenstelling tot J.S. Bach, na zijn dood niet vergeten werd.

beluister de podcast op jouw favoriete podcast player - ontdek Messiah live in de concertzaal (23 december 2023)

#11 Bart & de Vespers

Het is bijna onmogelijk om je tranen tegen te houden terwijl je luistert naar de diepgaande emotionele kracht van deze compositie: de Vespers van Rachmaninov. Bart Van Reyn en Sander De Keere nemen je op een aangrijpende reis door dit vocale meesterwerk.

beluister de podcast op jouw favoriete podcast player - ontdek de Vespers live in de concertzaal (najaar 2023)

#10: Bart & Weihnachstoratorium

Bart Van Reyn en Sander De Keere beginnen bij het begin: ze keren terug naar kerst 1734, en nemen je mee op ontdekkingsreis doorheen de geschiedenis, opbouw en magie van Bachs Weihnachtsoratorium.

#9: Bart & Mozart's Requiem

Het iconische Requiem van Mozart: Bart Van Reyn neemt Sander De Keere en de luisteraar mee in het donkerfluwelen universum van deze klassieker, omsluierd door mysteries en vraagtekens.

#8: Bart & Die Auferstehung

'Meer Mondriaan dan Rubens' - zo omschrijft Bart Van Reyn de aanpak van Carl Philipp Emanuel Bach in Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu. Aan Sander De Keere vertelt Bart hoe deze zoon van de grote Johann Sebastian eigenzinnig en radicaal te werk ging, met plots veranderende kleuren, mood switches en onverwachte wendingen.

#7: Bart & Spem in Alium

De geheimen en geschiedenis van Spem in Alium: een 40-stemmig meesterwerk van Thomas Tallis dat al meer dan 450 jaar voor een onuitwisbare en bijna fysieke ervaring zorgt. Bart Van Reyn neemt je mee op ontdekking in dit overdonderend werk vol precieuze details dat zich als een tapijt van Bayeux ontvouwt.

beluister de podcast op jouw favoriete podcast player of op SoundCloud, en ontdek alle muziekfragmenten uit deze aflevering in de Music Guide op Spotify

#6: Bart & Via Crucis

"mijn hart is een heilige tempel"

De kruisweg vanuit een vrouwelijk perspectief. Bart Van Reyn vertelt hoe hij muziek van Buxtehude en Pergolesi enerzijds en Caroline Shaw, Anna Thorvalsdottir en Patricia Van Ness anderzijds samenbrengt om troost te brengen bij de pijn en het verdriet die iedereen voelt.

#5: Bart & Brahms

"een persoonlijk testament, zijn antwoord op de dood"

Samen met Sander De Keere zoekt Bart Van Reyn uit wat van Brahms' Ein deutsches Requiem zo'n meesterwerk maakt dat sinds de eerste uitvoering raakt en troost.

#4: Bart & Les Flandriens

Les Flandriens: een verzameling Vlaamse koormuziek uit 2020.

Bart Van Reyn praat met Sander De Keere over de Vlaamse componisten en hun composities voor deze cd-opname: waar ze hun inspiratie haalden, hoe divers de werken zijn, en hoeveel talent er in Vlaanderen is.

#3: Bart & Händel

"The ways of Zion do mourn and she is in bitterness; all her people sigh and hang down their heads to the ground."

Bart Van Reyn vertelt Sander De Keere over het meesterschap, de kracht en emoties, de diepe impact van Händels laatste eerbetoon aan de geliefde Queen Caroline.

#2: Bart & Mahler

“Ik leef alleen, in eigen hemel, in eigen liefde, in eigen lied”

Bart Van Reyn neemt Sander De Keere mee naar het emotionele universum van Mahlers Ich bin der Welt abhanden gekommen: één van zijn favoriete a capella stukken.

#1 Bart & Barok

In deze aflevering praat Sander De Keere met muziekdirecteur Bart Van Reyn, over de schoonheid en kracht van barokmuziek, en hoe die ook hedendaagse componisten nog steeds inspireert.

rien à voir talks

Een podcast van vzw rien à voir, over de kracht van muziek.

In deze aflevering praat Karl Meesters van rien à voir met Bart Van Reyn (muziekdirecteur) en Alain De Ley (artistiek directeur) over hoe muziek uiteindelijk alles en iedereen met elkaar verbindt. Lees meer.