Hij studeerde klavecimbel bij Huguette Dreyfus aan het Schola Cantorum in Parijs, daarna bij Bob van Asperen aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij won op 22-jarige leeftijd de felbegeerde Eerste Prijs op de Zevende Internationale Brugse Klavecimbel Wedstrijd. In 1991 werd zijn ensemble opgericht, Les Talens Lyriques. Christophe Rousset vat de rijkdom en diversiteit van het Barokke, Klassieke en pre-Romantische repertoire.

Christophe Rousset treedt op met Les Talens Lyriques over heel Europa (Opéra National de Paris, Opéra Comique, Théâtre des Champs-Élysées, Philharmonie de Paris, Opéra Royal de Versailles, Dutch National Opera, Amsterdam Concertgebouw, Lausanne Opéra, Teatro Real Madrid, Vienna Staatsoper and Theater an der Wien, de Koninklijke Muntschouwburg en Bozar in Brussels, London’s Wigmore Hall en Barbican Centre, en veel meer), hij ging evenales op tournee in andere werelddelen (Mexico, Nieuw-Zeeland, Canada, Verenigde Staten, enz.).

Tegelijkertijd blijft hij een actieve carrière nastreven als klavecinist en kamermusicus, waarbij hij speelt en opneemt op enkele van 's werelds beste historische instrumenten.

Lesgeven is erg belangrijk voor Christophe Rousset: hij organiseert en geeft veel masterclasses en academies.

Hij is ook actief op het vlak van onderzoek en schrijven, door middel van kritische edities, de publicatie van monografieën gewijd aan Jean-Philippe Rameau en François Couperin (respectievelijk Actes Sud, 2007 en 2016).

👉Ontdek meer over Christophe Rousset