Waarom we doen wat we doen

Toen het Vlaams Radiokoor werd opgericht waren opnames schaars. Alleen door muziek live op te voeren, kon je ze beleven. Die oorsprong is nog altijd de drijfveer van het Radiokoor.

Het koor bestaat vandaag om ons vocaal erfgoed en de zangkunst te bewaren, en er nieuwe elementen aan toe te voegen. Door deze muziek te zingen, blijft ze leven. Als ze blijft leven, kan ze volgende generaties raken en inspireren.

Een dat doen we onder meer met:

vocal fabric

Zang laten leven. Mensen laten voelen. Stemmen laten groeien.

vocal fabric is het open laboratorium van het Vlaams Radiokoor, waarin we de grenzen van a capella muziek opzoeken en doorbreken. Tijdens deze concerten zijn stemartiesten en publiek even verenigd door een emotionele band: tijdelijk en vluchtig, maar de indruk is permanent – als een tatoeage op de ziel.

Ontdek hier al onze vocal fabric projecten & ontdek vocal fabric op ons YouTube-kanaal.

ars perfecta

Het Radiokoor verdiept zich samen met muziekdirecteur Bart Van Reyn en ensemble Il Gardellino in de oude muziek: de Ars Perfecta, geraffineerde fijnproeverskunst tussen mystiek en drama. “Vlaanderen staat al enkele decennia aan de top van de oude muziekbeweging, met ensembles en dirigenten die wereldwijde faam genieten, en ook het publiek is intussen fijnproever. Bach op moderne instrumenten behoort in deze contreien tot het verleden, en daarmee spelen we een voortrekkersrol.” - Bart Van Reyn.

Ontdek hier alle ars perfecta projecten.

ensembles

Grote symfonische orkesten of kleine formaties, met deze muzikale bondgenoten vergroten we ons bereik – letterlijk en figuurlijk, want veel van deze ensembles zijn Europees.

Ontdek alle projecten met andere ensembles hier.

Radiokoor atelier

Tous ensemble; daar geloven we in. Want het Radiokoor is ook en vooral een levend portaal voor repertoire, kennis, ervaring en stemmen. Het maakt ons vocaal erfgoed toegankelijk voor zangers en publiek, en investeert tegelijk in de creatie van nieuw stemwerk. Zo voedt het koor amateurs en professionals met programma, techniek en expertise.

Stap binnen in ons atelier, met workshops en masterclasses, coaching en stages, samenzang en open repetities.