Filip Jordens wordt in 1975 geboren te Leuven. Al op jonge leeftijd is hij actief in het semiprofessionele theatercircuit en speelt hij in verscheidene voorstellingen van KLEIN & WAGNER (Frankie /F. Jasmine / Frances, 1988) en Wij zijn geen honden, dat treft (1989). Een andere, latere productie - Of Scheikunde, een coproductie van vzw KLEIN & WAGNER en BRONKS - en een bewerking van Zomerregen van Marguerite Duras) is winnaar van deSignaalprijs 1994.

In 1996 wordt Jordens toegelaten aan de STUDIO HERMAN TEIRLINCK (HIDK) te Antwerpen, waar hij in 2000 afstudeert als Meester in de Kleinkunst. Met zijn zelfgeschreven theatermonoloog La Mort de Muriël speelt hij in 1999 een aantal voorstellingen op het festival THEATER AAN ZEE in Oostende. Vanaf 2000 gaat hij aan de slag als freelance zanger/acteur/theatermaker. Hij speelt in datzelfde jaar onder meer in Zusje Harmonica van Rieks Swarte in HET PALEIS.

Een jaar later maakt hij samen met Bas Teeken en Frank Focketyn Laat die fransen maar filmen, een bewerking van True West van Sam Sheppard onder de vleugels van HET TONEELHUIS en KONINKLIJKE VLAAMSE SCHOUWBURG BRUSSEL.

In 2002 speelt Filip Jordens de rol van Bollingbroke in Shakespeare's Richard II, in een regie van Paul Peyskens en met Dirk Roofthooft in de titelrol (KVS). In de zomer van dat jaar speelt Jordens ook een sluwe verkoper in de voorstelling Buxus van BAD VAN MARIE, een jong theatergezelschap uit Borgerhout dat met haar voorstellingen maatschappelijke problemen wil aankaarten en de toeschouwer tot zelfreflectie wil aanzetten. Eveneens in de zomer van dat jaar speelt hij mee in Marius - La Trilogie van collectief DE ONDERNEMING met opvoeringen in Gap, Istres en Martigues ( Frankrijk). Hij maakt en speelt ook een kindervoorstelling met schrijver Bart Plouvier en muzikant Wigbert van Lierde: Hallo, Ween.

In 2003 speelt hij opnieuw in een regie van Paul Peyskens de rol van Céphyse in Andromache (KVS). Wat later duikt hij opnieuw op in een KVS-PRODUCTIE: O.Q.T, een voorstelling van de Belgische theatermaker Lorent Wanson. Het verhaal handelt over de dood van de uitgewezen asielzoekster Semira Adamou, die tijdens haar uitzetting om het leven komt. Er zijn tevens voorstellingen van Marius - La Trilogie in de Franse havenstad Le Havre.

In 2004 zingt Jordens zijn Brel programma onder meer een maand in het prestigieuze Berlijnse theater BAR JEDER VERNUNFT, treedt hij op in Wenen en zijn er opnieuw een hele reeks voorstellingen van De Onderneming in een aantal Franse steden. Met BAD VAN MARIE worden er locatievoorstellingen gespeeld in de gevangenis van Tongeren. Ook gaat Jordens naar Bulgarije ter voorbereiding van een nieuwe BAD VAN MARIE- voorstelling. Die nieuwe voorstelling met de titel Vasio- Levsky gaat op 10 februari 2005 in première. Op 21 april van hetzelfde jaar gaat ook Goddam! A Tribute to Dr. Nina Simone in première. Daarin zingt Jordens samen met andere vocalisten Gregory Frateur, Joy Frempong en Tutu Puoane liederen van jazzlegende Nina Simone. Met Marius - La Trilogie zijn er opvoeringen in Nantes, Sète, Istres en Caen.

In 2006 en 2007 schrijft en speelt Jordens in verschillende voorstellingen van BAD VAN MARIE (Win een Auto & Rusthuis) en tourt hij verder met Goddam! Win een Auto wordt genomineerd voor Het Theaterfestival (editie Vlaanderen en editie Nederland) !

Jordens maakt en speelt in 2008 de voorstelling Black Wrap bij THEATER STAP in Turnhout. In die voorstelling spelen ook twee blinde acteurs en een blinde danser. In De Kindereter van LUXEMBURG en in het kader van BIJ DE BUREN speelt Jordens een woeste rover... In hetzelfde jaar creëert hij ook, samen met Peter Boelens, de voorstelling AC Ransart voor BAD VAN MARIE. In die locatietheatervoorstelling - die het midden houdt tussen een buurtfeest en een kaatsbalmatch - wordt het kaatsbalterrein als metafoor gebruikt voor de heerlijke complexiteit van het communautaire België.

In 2009 speelt Jordens mee in Nina Nina door HET PALEIS in Antwerpen, een kindervoorstelling van Dimitri Leue en met muziek van Benjamin Boutreur. Ac Ransart van BAD VAN MARIE wordt hernomen. Jordens werkt ook weer mee aan het Bij de Burenproject van LUXEMBURG met Anton kan toveren. Bovendien wordt hij aangezocht door het NEDERLANDSE FILHARMONISCH KAMERORKEST (Amsterdam) om mee te spelen in Le Carnaval des Animaux / Babar, een muziektheatervoorstelling die gebaseerd is op een tekst van Peter Verhelst en die door Jordens theaterklaar wordt gemaakt.

Tijdens seizoen 2009/2010 creëert hij samen met Björn Schmeltzer van GRAIN DE LA VOIX (Antwerpen) de voorstelling / het concert Muntagna Nera. Met La Trilogie van COMP.MARIUS (voorheen De Onderneming) speelt hij verschillende voorstellingen in Frankrijk (zo ook in 2011).

In 2011 maakt Jordens - samen met componist /arrangeur Michel Bisceglia - Hommage à Brel Symphonique, waarvan vijf succesvolle voorstellingen in Vlaanderen worden gegeven met het GENTS UNIVERSITAIR ORKEST (GUSO). Ook is hij te zien in de kindervoorstelling Sjep en Flipke van LUXEMBURG. Wat later tourt hij met Benjamin en de Wonderkussens van Speeltheater HOLLAND (Edam) en volgen er weer heel wat concerten van Hommage à Brel (2012). Ook worden er voorstellingen gespeeld van Mevrouw Ja en Meneer Nee bij Theater LUXEMBURG.

In 2013 speelt Filip Jordens mee in Romeo & Juliet - Het Concert van Tg. MATZER (Den Bosch, Nl) met hernemingen in seizoen 14/15. Bij LUXEMBURG / TUTTI FRATELLI speelt hij de rol van Schaatser in De Sjeik is Rijk (Kamiel Vanhole). Hij schrijft mee aan TRUST van BAD VAN MARIE met première op 12 november 2013 en verschillende voorstellingen in 2014.

In 2015 vertolkt Filip Jordens de rol van Jago in Othello van Shakespeare, geregisseerd door Mokhallad Rasem voor HET TONEELHUIS in Antwerpen. Ook speelt hij de monoloog Le Sec et l'Humide van Jonathan Littell in regie van Guy Cassiers. Het betreft een samenwerking tussen het prestigieuze IRCAM Paris en HET TONEELHUIS met première op 30 juni 2015 in LE 104 te Parijs. Deze voorstelling wordt uiteindelijk ook uitgenodigd door het gerenommeerde Festival d'Avignon in juli 2017.

Het jaar 2016 staat voornamelijk in het teken van de creatie en de opvoering van Bewoond door Iets Groters, een muzikale en literaire theatervoorstelling omtrent het oeuvre van dichter des Vaderlands Charles Ducal ; en ook talrijke opvoeringen van de kindervoorstelling Koud Vuur van Tg LUXEMBURG. Hommage à Brel is hoofdact op de affiche van het Bal National op 20 juli in de Brusselse Marollen. Voor goed 12.000 mensen geven Filip Jordens en zijn musici het beste van zichzelf.

In 2017 gaat Jordens aan de slag bij het Gentse HOF VAN EEDE. Samen maken ze Vanish Beach. De voorstelling gooit hoge ogen bij pers en publiek. Hij speelt ook Frankenstein in het gelijknamige kinderconcert van ANTWERP SYMPHONY ORCHESTRA. In de zomer van dat jaar speelt Jordens op het Festival d'Avignon opnieuw de monoloog Le Sec et l'Humide. Op 3 september '17 brengt Jordens -samen met het ANTWERP SYMPHONY ORCHESTRA onder leiding van Maestro Paul Meyer - Hommage à Brel Symphonique als culturele seizoen opener op het Antwerpse St Jansplein voor goed 4.500 mensen. Enkele weken later doen Filip en de musici dat nog eens over in de Koningin Elisabethzaal. Dit keer onder de dirigeerstok van Maestro Fabien Gabel. Einde 2017 beleeft Hommage à Brel haar Oegandese première waar een concert plaatsvindt op 28 november in het Sheraton Kampala.

Verder verleende Filip Jordens in al die jaren zijn medewerking aan tal van andere losse, grote en kleine projecten. Zo was hij onder meer te zien in de langspeelfilms Lijmen / het Been van Robbe Deherdt en in De Laatste Zomer van Joost Wynant; en in een reeks kortspeelfilms. Ook speelde Jordens gastrollen in de tv-reeksen Recht op Recht, Witse, Kinderen van Dewindt en In Vlaamse Velden. Hij was een vaste vertelwaarde voor de Kamishibai-vertellingen van ART BASICS FOR CHILDREN. Hij verleende zijn medewerking aan de liederencyclus Approximations / Contradictions van videokunstenares Ana Torfs omtrent de Hollywood Songbook van Hans Eisler. Filip Jordens werkt ook regelmatig of sporadisch samen met o.a. STICHTING LEZEN, DE DAGEN, DE BUREN, TG. STAN, VRIJSTAAT O, HET BESCHRIJF, SACRED PLACES en DE MUNT. Hij behoort tot de vaste artistieke kern van BAD VAN MARIE en werkt ook als speldocent voor HET KONINKLIJK CONSERVATORIUM (Kleinkunst) te Antwerpen. In 2014 was hij ook docent Podium bij ART FORUM vzw te Leuven. Met zijn Hommage à Brel had Jordens succesvolle tournees (2000, 2003/2004, 2008, 2012...) doorheen België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. De voorstelling werd ook opgevoerd in Hong Kong, Oeganda en in De Verenigde Arabische Emiraten.

In het jaar 2018 herdenkt men het 40-jarig overlijden van Jacques Brel en dat jaar heeft dus een hele reeks zeer bijzondere projecten in petto. Niet alleen verleent Filip Jordens zijn medewerking aan het multimediaal documentair symfonisch concert Je m'appelle Jacques Brel met première in Vorst National op 12 mei; maar zo zal Filip ook de titelrol vertolken van Don Quichotte in een adaptatie van L' Homme de La Mancha door KVS, Théâtre de Liège en De Munt/La Monnaie. Bovendien zal Filip Jordens in maart in Ottawa (Canada) een culturele avond opluisteren samen met de wereldberoemde contra-alt Marie-Nicole Lemieux in het kader van een koninklijk staatsbezoek door Hunne Majesteiten Koning Filip en Koningin Mathilde en in aanwezigheid van eerste Minister Justin Trudeau. Hommage à Brel kent haar Italiaanse première in Teatro Splendor te Aosta op 7 maart.

concerten met Filip Jordens