Marcus Creed, geboren en getogen aan de zuidkust van Engeland, begon zijn studie aan King's College, Cambridge, waar hij de kans kreeg om in het beroemde Chapel Choir te zingen. Daarna studeerde hij aan Christ Church in Oxford en aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen.

Marcus Creed woont sinds 1977 in Berlijn, waar hij aan de Deutsche Oper werkte als opera coach, koordirigent, bij het Scharoun Ensemble als pianist en dirigent en doceert aan de Universität der Künste en bij de Gruppe Neue Musik. Van 1987 tot 2001 was Marcus Creed artistiek directeur van het RIAS Kamerkoor. In 1998 aanvaardde hij het ambt van hoogleraar directie aan de muziekuniversiteit Hochschule für Musik und Tanz Keulen van Keulen.

Marcus Creed is regelmatig te zien als gast op internationale festivals, waar hij voorstellingen dirigeert van zowel oude als nieuwe muziek. In 2014 werd hij muziekdirecteur van het Deense Radio Vocaal Ensemble in Kopenhagen.

Zijn werk is vastgelegd op talrijke cd-opnames met het SWR Vocaal Ensemble, waarvoor hij vele internationale prijzen heeft ontvangen, zoals de Duitse Muziekcritici Prijs van het Jaar, de Edison Classic Award, de Diapason d'Or, de Echo Klassik Award en de Cannes Classical Award.