Thomas Blondelle zingt Prince Danilo, de militaire attaché van de ambassade en de oude geliefde van Missia.

Belgische tenor Thomas Blondelle (°1982, Brugge) studeerde zang, piano, compositie en kamermuziek aan het Stedelijk Conservatorium Brugge. Ook studeerde hij musicologie aan de KU Leuven. Blondelle is laureaat van onder meer de Belvederestrijd in Wenen (2012) Koningin Elisabethwedstrijd (Tweede Prijs, 2011) en Prix Jâcques Dôme (Prijs, 2002).

In seizoen 2018-2019 zingt Blondelle onder andere Tambourmajor/Wozzeck, Erik/Der fliegende Holländer, Herodes/Salome en Eisenstein/Die Fledermaus aan de Deutsche Oper Berlin, Prinz/Die Liebe zu den drei Orangen bij Komische Oper Berlin, Danilo/La Veuve Joyeuse met Brussels Philharmonic, Candide/Candide, Tito/La Clemenza di Tito, Idomeneo/Idomeneo, Herodes/Salome en Walther/Die Meistersinger in Staatstheater Wiesbaden. In januari 2019 gaat hij op tournee naar Japan met het symfomnie-orkest van Volksoper Wien.

In het Staatstheater van Braunschweig vertolkte hij tussen 2006 en 2009 verschillende rollen: Belmonte/Die Entführung aus dem Serail, Boris/Katja Kabanova, Orlando/Orlando Paladino, Cassio/Otello, Alfredo/La Traviata en Eisenstein/Die Fledermaus. Sinds 2009 is hij als vast solist verbonden aan de Deutsche Oper Berlin waar hij vele rollen vertolkte, onder meer Tamino/Die Zauberflöte, Loge/Das Rheingold, Ismaele/Nabucco, David/Die Meistersinger von Nürnberg, Chevalier/Dialogues des Carmélites en Pelleas/Pelleas et Mélisande.

Naast zijn werk in Berlijn, is hij regelmatig te gast in andere operahuizen. Zo zong hij Melchior Gabor in de wereldcreatie van Frühlings Erwachen van Benoît Mernier in De Munt (2007), een rol die hij in 2008 hernam in de Opéra national du Rhin in Straatsburg. Hij werd ook uitgenodigd door Bayerische Staatsoper, Volksoper Wien, Schleswig Holstein Festival, Saito Kinen Festival, De Nederlandse Opera in Amsterdam en BBC Proms.

Blondelle soleerde met Deutsches Sinfonie-Orchester Berlin, RIAS Kammerchor, Nancy Opera, Sinfonieorchester St. Gallen, Stuttgarter Philharmoniker, WDR Rundfunkorchester, WDR Symphonieorchester Cologne, Nederlands Philharmonisch Orkest, Orchestre de Monte Carlo, Orchestre de Paris, Brussels Philharmonic, en New York Philharmonic.

www.thomasblondelle.com