Valerio Contaldo, geboren in Italië, groeide op in het kanton Wallis (Zwitserland). Na een opleiding tot klassiek gitarist aan het Conservatoire de Sion en de Ecole Normale Alfred Cortot in Parijs, studeerde hij zang bij Gary Magby aan het Conservatoire de Lausanne. Ook volgde hij masterclasses bij Christa Ludwig, Alain Garichot, Klesie Kelly en David Jones. Tijdens zijn studie was hij laureaat van de stichtingen Madeleine Dubuis en Solidarvox de Sion en de stichting Colette Mosetti de Lausanne. Hij is ook finalist in de Leipzig Bach Competition 2008.

Zeer actief en eclectisch op het gebied van oratorium, omvat zijn repertoire met name: het Requiem, de Mis in C evenals de Litanieën KV195 en KV243 van Mozart, die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, King David van Honegger, de Kleine Plechtige Mis van Rossini, de Johannes Passion, de Matthäus Passion, het Kerstoratorium, de Mis in B minor van JS Bach evenals talrijke cantates van J.S. Bach, de Vespro della Beata Vergine van Monteverdi, de Messiah en de Brockes Passion van Händel, de Szenen aus Goethes Faust van Schumann, de Mis in Eb van Schubert, Paulus en Die Erste Walpurgisnacht van Mendelssohn, La Messa di Gloria van Puccini, de Te Deums van Bruckner, Charpentier en Teixeira, Le Vin Herbé (Tristan) en het Requiem van Frank Martin.

Hij treedt op op de grootste Europese festivals zoals Festival van Vlaanderen (België), Rheingau Festival (Duitsland), Folles Journées de Nantes, Bilbao, Lissabon en Tokyo, Lyon Early Music Festival, La Roque d'Anthéron Festival, Paléo Festival van Nyon, Festival van Ambronay, concerten van het Teatro Comunale “Luciano Pavarotti” van Modena, Festival delle Nazioni (Città di Castello, Italië), International Festival of Sion (Zwitserland), Osterfestival Tirol (Oostenrijk), Vancouver Festival (Canada), Amadeus Festival (Meinier - Genève), God Chair Festival, Saint-Denis Festival, ...

👉Ontdek meer over Valerio Contaldo