10 miljoen views op YouTube voor onze opname van Barber's Agnus Dei onder leiding van Marcus Creed!

Dank u, merci, thank you, arigatô, dankie, danke, dziękuję, faleminderit, gracias, grazie, hvala, kiitos, obrigado, paldies, shukran, takk, ... !

Agnus Dei gaat viraal! De YouTube-video is een live opname uit 2015 waarin het Vlaams Radiokoor onder leiding van dirigent Marcus Creed het aangrijpende werk van Samuel Barber brengt.

"Dat onze video intussen meer dan 10 miljoen kijkers heeft gelokt, is voor ons een grote verrassing en voor zover ik weet een echte primeur voor een kamerkoor in ons land. Ik sta nog elke dag versteld: dagelijks kijken er gemiddeld 5000 mensen van over de hele wereld naar onze uitvoering van het Agnus Dei. Veel mensen laten ons persoonlijk weten dat ze na het verlies van een dierbare troost en houvast vinden dankzij onze video. We zijn erg dankbaar dat we met deze prachtige muziek mensen een goed gevoel en een boodschap van troost kunnen geven," zegt Bart Van Reyn, de muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor.

Het Agnus Dei is Barber's eigen koorarrangement van zijn bekende Adagio for Strings. Muziek die vele generaties blijft inspireren: zo werd het stuk al in moderne jasjes gestoken door DJ's en bands als Armin Van Buuren, Tiësto, Lucas & Steve en Bastille.

De coronaperiode gaf de kijkcijfers van het filmpje de laatste twee jaar een extra boost. Intussen beleefden mensen van over de hele wereld samen al meer dan 785.000 uur kijkplezier aan de opname. Van Reyn: “We zijn erg trots dat we met deze video zoveel mensen bereiken en inspireren. Het is voor het Vlaams Radiokoor een mooi verjaardagscadeau, want we blazen dit jaar 85 kaarsjes uit."