Het Radiokoor keert dit seizoen terug in de tijd: samen met muziekdirecteur Bart Van Reyn en ensemble Il Gardellino zoeken we de barok op, en laten we de grootse gevoelens en overdaad aan emoties uit die periode over het publiek golven.

Met concerten waarin werk van meesters als Georg Friedrich Händel, Dietrich Buxtehude, Johann Sebastian Bach en Giovanni Battista Pergolesi tot leven komt wordt het een warme herfst.

Bart Van Reyn, muziekdirecteur

“Vlaanderen staat al enkele decennia aan de top van de oude muziekbeweging, met ensembles en dirigenten die wereldwijde faam genieten, en ook het publiek is intussen fijnproever. Bach op moderne instrumenten behoort in deze contreien tot het verleden, en daarmee spelen we een voortrekkersrol.”

bron

Bij de herontdekking en waardering van die oude muziek speelde de voorganger van het Radiokoor een belangrijke rol: in 1939 waren zij het die deze discipline, toen nog erg nieuw, van onder het stof haalden. Tal van oude partituren werden opgediept en voor het eerst opnieuw uitgevoerd. Naast klassiekers als Monteverdi hoorde daar ook de 15de en 16de-eeuwse a capella muziek van de Vlaamse polyfonisten bij, zoals Orlandus Lassus en Jacob Obrecht.

Bart Van Reyn, muziekdirecteur

“Als deel van de volgende groep dirigenten die het kostbare erfgoed van de gouden generatie wil voortzetten, kijk ik ernaar uit om met het Radiokoor een actieve rol op te nemen in de oude muziek. En met Il Gardellino hebben we een fantastische partner gevonden om erg boeiende projecten te creëren.”

Il Gardellino

Il Gardellino werd opgericht in 1988, door Marcel Ponseele en Jan De Winne. Het barokorkest blijft inhoudelijk herzien en vernieuwen, met grondig onderzoek naar de historische achtergrond van de werken die ze brengen.