Entartete Musik (Antarctica Records)
Vlaams Radiokoor, Estelle Lefort (stem) & Bart Van Reyn (dirigent)

In 1938 opende het naziregime tijdens de Reichsmusiktage in Düsseldorf een tentoonstelling rond muziek met als thema: ‘Entartete Musik’. Ze verzamelden voorbeelden van wat in hun ogen gedegenereerde muziek was: jazz of 'Nigger-Musik', de atonale uitingen van de Tweede Weense School, muziek van Joodse componisten, 'muziekbolsjewisme'.

Gustav Mahler, Alban Berg, Arnold Schönberg, Kurt Weill, Ernst Krenek, Hanns Eisler, Paul Hindemith, Mischa Spoliansky; het waren maar enkele namen op de lange lijst van verdorven componisten.

Tal van musici en componisten voelden de bui begin jaren dertig al hangen en emigreerden tijdig naar het buitenland, waar ze vaak weer van nul moesten beginnen. Anderen werden gedeporteerd naar één van de concentratiekampen, of, als ze meer ‘geluk’ hadden, naar het modelgetto in Theresienstadt.

Daar bood de muziek een welkome afleiding van de barre omstandigheden en de continue angst. Het grootste deel van hen kwam uiteindelijk om, en allen werden ze na de oorlog bijna vergeten. Nu nu klinken ze opnieuw...

het album Entartete Musik is nu uit op de streaming platformen

lees de recensie van De Standaard

TRACKLIST

1. Gustav Mahler Des Knaben Wunderhorn: XII. Urlicht (arr. Clytus Gottwald)
  2. Mischa Spoliansky Das Lila-Lied 02:51 (arr. Daniel Capelletti)
  3. Erwin Schulhoff Suite dansante en jazz, WV 98: Fox-Trot
  4. Kurt Weill Marie Galante: Youkali (arr. Daniel Capelletti)
  5. Mischa Spoliansky L'heure Bleue (arr. Daniel Capelletti)
  6. Alma Mahler-Werfel 5 Lieder: I. Die stille Stadt (arr. Clytus Gottwald)
  7. Ilse Weber Ich wandre durch Theresienstadt (arr. Winfried Radeke)
  8. Hanns Eisler & Kurt Tucholsky Der Graben (arr. Daniel Capelletti)
  9. Viktor Ullmann 3 Jiddische Lieder, Op. 53: No. 1, Berjoskele
  10. Gideon Klein Czech and Russian Folk Songs: Uz Mne Kone Vyvadeji
  11. Ilse Weber Wiegala (arr. Alain De Ley)
  12. Carlo Sigmund Taube Ein jüdisches Kind (arr. Daniel Capelletti)
  13. Gideon Klein Lullaby - Ukolébavka
  14. Gustav Mahler Symphony No. 5 in C-Sharp Minor: IV. Adagietto, "Im Abendrot" (arr. Clytus Gottwald)
“Prima gecapteerd in de Malibran-zaal van de Munt maakt de intense, ad-remvertolking van het Radiokoor de verhalen achter de tracks des te meer indringend.”
- de standaard