Als er iemand is die de iconische werken uit het Great American Songbook in een nieuw vocaal jasje kan steken, dan is het componist, jazzliefhebber en pop-professor Jeroen D’hoe!

Het Vlaams Radiokoor vroeg hem om een aantal iconische songs een a capella 'make-over' te geven. Jeroen vertelt hier waarom hij zo gefascineerd is door de muziek van The Great American Songbook:

De namen die verzameld zijn in The Great American Songbook doen duizelen: Cole Porter, Rodgers & Hart, Gershwin, maar ook Bernstein en Sondheim.

Wat verenigt hun werk in het Songbook?

“Voor mij gaat het om twee elementen: de muziek spreekt direct aan, blijft ook meteen hangen. Als je een nummer één keer hoort vergeet je het nooit meer – net omdat de werken simpel maar uniek zijn.

Een tweede element is het ongelooflijk hoogstaande vakmanschap. Je zou het haast vergeten, maar deze werken zijn stuk voor stuk compositorische hoogstandjes. Ook al duren ze maar twee minuten, het zijn mini-meesterwerken – elke noot staat perfect, de opbouw is als een klassiek meesterwerk.”

“Mijn liefde voor jazz is met de paplepel ingegeven: het is repertoire waarmee ik ben opgegroeid, en ik heb zelf jaren jazz gespeeld als contrabassist!”
- jeroen d'hoe

Een uitdaging dus om met deze parels (die in ieders geheugen gegrift staan!) aan de slag te gaan, en nieuwe arrangementen te maken voor het Vlaams Radiokoor.

Hoe begin je aan zo'n opdracht?

“Dit soort projecten is een constante voor mij, het zijn havens waarnaar ik om de zoveel tijd terugkeer. Enkele jaren geleden was dat bijvoorbeeld ‘It’s a gas’, met nieuwe songs die ik als eerbetoon aan de grote meesters schreef samen met Paul Michiels.

Nu is het deze selectie voor het Radiokoor: een inspirerende uitnodiging om op mijn manier de klassiekers meerstemmig te benaderen. En ook al zal het met het grootste respect zijn, ik zal er toch mijn eigen toets aan geven!”